چرا بازار، عکس العمل هیجانی به تحولات اخیر نشان نداد؟

روزهای اخیر کشور عزیزمان ایران درگیر تحولات بسیاری از جمله شهادت سردار سلیمانی، حمله سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی در عراق و سقوط دلخراش هواپیمای مسافربری بود که انتظار می رفت بازار کشور شاهد نا آرامی هایی باشد اما خوشبختانه این طور نشد و بازار در قبال این اتفاقات خونسرد عمل کرد. در ادامه خبر ” چرا بازار، عکس العمل هیجانی به تحولات اخیر نشان نداد؟ “ با ما همراه باشید.

پس از حمله ی موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه آمریکایی بازارهای جهانی دستخوش نوسان گردید اما بازار ایران در مقابل این مسائل بسیار خونسر عمل کرد. اما دلیل این خونسردی بازار ایران چه بود؟

  1. از آنجایی که در چند ماه اخیر تغییر و تحول بنیادی مانند تورم بسیار یا تغییر در نقدینگی صورت نگرفت. همچنین افزایش نه چندان چشم گیر قیمت دلار هم به دلیل افزایش قیمت بنزین و تسویه ارزی شرکت ها در پایان سال میلادی بود که با کاهش اثر دو مورد، عوامل التهاب نرخ ارز اثر دهی خود را کاملا از دست دادند.
  2. بانک مرکزی ایران در طی یک ماه اخیر اقدامات بسیار مهمی در حوزه نقل و انتقالات ارزی انجام داد که شامل محدود شدن کل مبلغی که می توان به صورت غیر حضوری انتقال داد به صد میلیون تومان و همچنین افزایش بسیار بالای شیب پوز های بسته شده خارج کشور می گردد. این دو عامل تاثیر بسزایی در ثبات بازار ارز داشته اند.
  3. با توجه به تحولات اخیر منطقه و بی پاسخ ماندن حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکایی، اثر ممنوعیت های تجاری آمریکا و تحریم های اعمال شده توسط آمریکا بر ایران خنثی گردید. اکنون اکثریت دنیا از عدم وقوع جنگ بین ایران و آمریکا مطمئن شده اند و همین طور به این باور رسیده اند که تهدید های خارجی فقط تهدید است و قرار نیست عملی شود. این موارد نیز باعث گردید تا ثبات بیشتری در بازار ایران حاکم شود.

بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند این موارد بوده است که بازار ایران را علی رقم اتفاقات تلخ به ثبات رسانده است.