معرفی فنون افزایش هوش هیجانی کودکان


در کتاب فنون افزایش هوش هیجانی کودکان می خوانیم

این کتاب نوشته جان گاتمن و جوآن دی کلیر است که در آن به مبحث مهم و حیاتی هوش هیجانی در کودکان پرداخته شده است. هوش هیجانی مهارت کنترل احساسات و هیجانات است که یکی از مهم ترین مهارت هایی است که والدین باید برای آموزش آن به کودکان خود تلاش کنند. نویسنده در این کتاب به والدین آموزش می دهد تا به کودکان خود درباره هیجانات آموزش بدهند و به آنها بیاموزند تا چطور در شرایط بحرانی احساسات خود را کنترل کنند و عکس العمل های کنترل نشده نشان ندهند.

طبق بررسی هایی که انجام شده ثابت شده است کودکان نسبت به گذشته دو برابر غمگین تر شده اند، راحت تر و با سرعت بیشتری تحریک می شوند و نا آرام تر نیز شده اند. این موضوع باعث شده تا کودکان نافرمان تر شوند که این شاخصه ها اگر در کنار هم قرار گیرند می تواند باعث ایجاد تکانش های شدید شده و عواقب خطر ناکی در پی داشته باشد.
این کتاب به والدین آموزش می دهد تا کنترل احساسات را به کودکان از سنین پایین آموزش دهند، زیرا این سنین نسبت به سنین بالاتر خطرناک تر هستند و در این سنین ممکن است به دلیل هیجانات بالا اتفاقات خطرناکی برای کودکان و نوجوان ها بیفتد. در واقع با آموزش هوش هیجانی به کودکان، آنها یاد میگیرند در قبال کنترل و مهار احساسات خود مسئولیت پذیر باشند و به این شکل متوجه می شوند مسئولیت یعنی چه ؟
جان گاتمن در این کتاب درباره مسائل مختلفی که ممکن است برای کودکان پیش بیاید و روش های آموزش کنترل هیجانات که والدین باید از سنین پایین به فرزندان خود آموزش بدهند و ضرورت این مسئله سخن می گوید. او معتقد است اگر از سنین پایین به کودکان هوش هیجانی آموزش داده شود این موضوع در او نهادینه می شود و علاوه بر اینکه در کودکی از او عکس العمل های هیجانی سر نمی زند بلکه در سنین بالاتر نیز او می تواند بر هیجانات خود کنترل داشته باشد که یکی از حیاتی ترین مهارت ها برای موفقیت در زندگی است.


درباره نویسنده:

جان گاتمن یکی از سرشناس ترین روانشناسان آمریکایی است که تخصص وی در حوزه خانواده و مشکلات مرتبط با آن است. او حدود 40 سال است که در این حوزه فعالیت دارد و حاصل پژوهش ها و تجربیات او نگارش 40 کتاب و 190 مقاله روانشناسی خانواده است. او به دلیل نگارش کتاب های تاثیر گذاری چون افزایش هوش هیجانی کودکان به عنوان یکی از 10 درمانگر تاثیرگذار 25 سال گذشته شناخته شده است.