اجازه دهید مقاله را با پرسش یک سوال شروع کنیم؛ آیا شما جز کسانی هستید که کسب و کارشان را به شیوه ای سنتی انجام می‌دهند و هنوز برای استفاده از بازار دیجیتال و رسانه های اجتماعی شک و تردید دارند؟ یا فکر می‌کنید که این نوع از بازار مخصوص به مصرف کنندگان معمولی است که فقط برای سفارش دادن اجناس و کالاهای عادی از آن استفاده می‌کنند و صاحبین مشاغل بزرگ از این شیوه کم تر استفاده می‌کنند؟ باید بدانید که رقیبانتان مانند شما فکر نمی‌کنند بلکه آن‌ها به وسیله ی بازار دیجیتال و رسانه های اجتماعی در حال کسب مزیت رقابتی و پیشی گرفتن از شما هستند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه هاروارد، بازار دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی  در حال تبدیل شدن به اصلی ترین راه برای جذب مشتریان تجاری جدید و حفظ مشتریان قدیمی است، مصرف کنندگان تشنه استفاده از شیوه‌های جدید تجارت دیجیتال و آنلاین هستند چرا که دانش آنها نسبت به این نوع تجارت روز به روز در حال افزایش است. مصرف کنندگان خواستار بازاری منحصر به فرد برای رسیدن  به هدف‌های تجاری خود هستند که این موضوع با استفاده از روش‌های سنتی امکان پذیر نمی‌باشد.

مزیت های استفاده از بازاریابی دیجیتال

1.شفافیت و پاسخگویی

برای کسب جایگاهی مناسب در بازار دیجیتال، مشتریان باید بتوانند به سادگی درباره ی شما، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید اطلاعات کسب کنند، آن‌ها خواستار شفافیت در رابطه با اطلاعاتی هستند که شما در اختیار آن ها قرار می‌دهید و به همین دلیل انتظار جزییات مفصلی از ویژگی‌ها و برنامه‌های بازار شما دارند، همچنین خواهان آن هستند که اگر در تفهیم موضوعی دچار ابهام شدند شما بتوانید سریعا این ابهام را رفع کنید، پس دقت داشته باشید که پاسخ گویی سریع به مشتریان، یکی از راه‌های جلب اعتماد آن‌ها است. برای مثال شرکت کامپیوتری دل تنها جهت پاسخگویی به سوالات مشتریان، صد هزار نفر را به کار گرفته است . اهمیت منشور خدماتی سازمان

2.برقراری ارتباط با مصرف کننده در بازار دیجیتال

شاید در ابتدا فکر کنید که پشت سر گذاشتن بازاریابی سنتی مثل استفاده از: بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی و آگهی‌های رادیویی و روی آوردن به بازاریابی دیجیتال باعث می‌شود که افراد کم تری از کسب و کار شما مطلع شوند. اشتباه نکنید!  چرا که درصد زیادی از مخاطبینی که از طریق بازاریابی سنتی با کسب و کار شما آشنا می‌شوند مخاطب هدف شما نیستند و نیازی به بازارتان ندارند .

بازاریابی باعث تحقق یک هدف رویایی برای صاحبین کسب و کار می‌شود و آن این است که خدمات و کالایشان دقیقا به کسانی معرفی شود که خواهان آن هستند، به تعبیری دیگر، کالا و خدمات در زمان مناسب به افراد مناسب معرفی می‌شود، تعداد زیاد مخاطبین به تنهایی نمی‌تواند عامل مناسبی برای پیشرفت شما باشد، اگر شما بتوانید کسب و کارتان را تنها به یک نفر معرفی کنید که دقیقا مخاطب هدف شما است، موفق شده اید. برای مثال گروه هتل‌های زنجیره ای Omni  به کمک وبلاگ نویسی توانست شرکت هدفی که از چشم دیگر رقبایش دور مانده بود را پیدا کند و از طریق کار کردن با آن‌ها به منفعت چند میلیاردی برسد.

البته در نظر داشته باشید که به دلیل آنلاین بودن بازاریابی دیجیتال ، می‌توان مخاطبان جهانی و بزرگتری هم به دست آورد. “شرکت مشاوره مدیریت اکسنچر ” با ایجاد یک اکانت مختص به خود در لینکدین توانست در روزهای ابتدایی  ایجاد این اکانت به پنج هزار مخاطب هدف در سراسر جهان برسد،  این در حالیست که با بازاریابی سنتی، شما به یک محدوده جغرافیایی محدود می‌شوید، اما دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق رسانه‌های اجتماعی به مخاطبین بین المللی دسترسی داشته باشید. مزیت دیگرمحدود شدن مخاطبین عام به مخاطبین هدف این است که متخصصین و کارشناسانی که در حوزه شما فعالیت می‌کنند سریع تر از کسب و کارتان آگاهی پیدا می‌کنند و می‌توانند به پیشرفت هرچه سریع تر شما کمک کنند.

3.نوآوری

جهان امروز جهانی است که تمام بازارها و کسب و کارها به نوعی به یکدیگر متصل هستند و می‌توان گفت همه ی مشاغل به نوعی در یک زنجیره قرار دارند، دوام این زنجیره بستگی به تعامل و همکاری اعضای آن با یکدیگر دارد، شبکه‌های دیجیتال باعث شکل گیری این ارتباط بین صاحبین کسب و کارها و مصرف کنندگان می‌شود.

ارتباط و تعامل با همکاران باعث شکل گیری ایده های جدید و نوآوری در فرآیندها می‌شود، همچنین تعامل با مشتریان و گرفتن فیدبک از آن‌ها هم به حل کردن مشکلات و نواقص احتمالی کمک می‌کند .یکی از موثرترین راه های ایجاد نوآوری تکنولوژی، برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی و دیجیتال است، “شرکت Cisco” حاصل یکی از همین مسابقات نوآوری است. مایکروسافت نیز سالانه بیست و پنج هزار دلار برای تیمی که بهترین ایده و نوآوری را در بخش تکنولوژی داشته باشد نیز اختصاص داده است. جنرال الکتریک از جمله شرکت های بزرگ و نوآور دنیاست که مدل‌های مختلف نوآوری از جمله نوآوری باز در شبکه‌های اجتماعی را اجرا می‌کند. این شرکت بزرگ، پلتفرمی با نام نوآوری باز GE دارد که در آن مشکلات و مسائل مختلف جنرال الکتریک از طریق نوآوری باز و برون سپاری حل می‌شوند. در این پلتفرم آنها در تلاشند تا با ایجاد همکاری بین متخصصین و کارآفرینان از سراسر دنیا، ایده‌های مطرح شده را بررسی کنند. بر اساس آمار از سال ۲۰۱۰ جنرال الکتریک ۱۷ میلیارد دلار در حوزه نوآوری هزینه کرده و درآمدی معادل ۲۳۲ میلیارد دلار از این طریق کسب کرده است.آن‌ها به طور میانگین برای هر مسابقه پنج هزار پلتفرم از صد و پنجاه کشور مختلف دریافت می‌کنند و صد هزار نفر نیز برای اجرایی کردن این پروژه‌ها داوطلب می‌شوند.

بارها شنیده اید که نحوه خرید کردن مردم تغییر کرده است، اما علاوه بر تغییر کردن نوع خرید، سبک زندگی هم به دلیل وجود رسانه های اجتماعی و شبکه های دیجیتال دچار تحول شده است، پس تغییرات بسیار ریشه ای هستند و اگر سنتی‌ها خود را با شیوه‌های نوین وفق ندهند باید انتظار خارج شدن از میدان را داشته باشند.