جایگاه یابی در خودفروشی به چه معناست؟

زمانی که در حال تعریف برند خود هستید، طبیعتاً مرحله بعدی جایگاه یابی است. جایگاه یابی در واقع یک جمع بندی از تمامی مشخصه هایی است که شما برای برندتان انتخاب کرده اید، اگر در حال تعریف برند شخصی باشید در این صورت برندینگ مطرح می شود. زمانی که در زندگی تان اقدام به تصمیم گیری می‌کنید، این بیانیه جایگاه یابی است که به عنوان یک راهنما برای شما عمل می کند.

جایگاه یابی یکی از اصول بازاریابی است که دارای بیشترین میزان بدفهمی و سو تفاهم است. تا جایی که حتی بازاریاب های با تجربه نیز دچار خطا در آن می‌شوند و یا حتی آن را بیش از حد پیچیده می‌کنند. رویکرد ما در این مقاله آن است که جایگاه یابی برند شخصی را به سادگی برای برند شما قابل درک و عملی سازیم.

مقام و مرتبه سازمانی چیست؟

مرتبه سازمانی از نقطه نظر بازاریابی، جایگاه یابی گفته می‌شود که معرف فضایی است که می خواهید در ذهن مشتریان خود ایجاد کنید، درست زمانی که آن ها به برند شما فکر می‌کنند. در برندسازی، قضیه این گونه است که می‌خواهید دیگران درباره شما چه احساسی داشته باشند، حال اینکه این دیگران رئیس شما باشد یا یک همکار، دوست، مصاحبه کننده شغلی و یا حتی یک شریک.

مقام شما یک بیانیه و یا جمله درباره شما نیست بلکه بیانیه ای است که کاملا نشان می‌دهد چه کسی هستید. موضع شما  دلیلی عاطفی برای افرادی است که می‌خواهند در کنار شما باشند یا با شما تعامل برقرار کنند. جایگاه یابی باید ماهیت و ذات آنچه هستید و اینکه چگونه برند شخصی خود را تعریف کرده اید را به دست بگیرد و کنترل کند.

 

جایگاه یابی در خودفروشی به چه معناست؟

 

جایگاه یابی برندینگ

به عنوان مثال، جایگاه یابی برندهای بزرگ به صورت یک بیانیه نیست که صرفا درباره آنچه که برند می سازد و به فروش می‌رساند، باشد. به جای آن، جایگاه یابی این برندها، نشان می‌دهد آن ها چگونه احساساتی را در مشتریان بوجود می آورند.همچنین می‌توانید با استفاده از مشخصه های شخصی که از پیش به عنوان بخشی از تعریف برندتان تعیین کرده اید، رویکرد مشخصی را در پیش بگیرید تا نشان دهید می‌خواهید افراد درباره شما چه احساسی داشته باشند.

زمانی که در یک مصاحبه شغلی قرار گرفتید و مصاحبه کننده از شما پرسید ” راجع به خودتان صحبت کنید”، می‌توانید از یک بیانیه جایگاه یابی قدرتمند و مختصر راهنمایی بگیرید تا به راحتی خودتان را معرفی نمایید. حال تصور کنید که در این صورت تا چه اندازه متقاعد کننده و دارای اعتماد بنفس به نظر خواهید رسید.

در چنین مواقعی، داشتن یک بیانیه جایگاه یابی برند شخصی بسیار موثرتر از صحبت کردن درمورد جابجایی های شغلی و حرفه ای که تجربه کرده اید، است. این کار ماهیت وجودی شما را به نمایش می‌گذارد و به دیگران اجازه می‌دهد تا واقعا دریابند که شما چه کسی هستید و پیرامون چه صحبت می‌کنید.

گام آسانسوری در جایگاه یابی

مرحله بعدی گام آسانسور ( Elevator Pitch ) است که مربوط به توسعه بیانیه مقام شخصی بوده و بسیار دارای اهمیت است. در این مرحله جزئیات بیشتری افزوده می‌شود. اصطلاح ” گام آسانسور ” از این عبارت برمی آید که شما باید قادر باشید تا داستان خودتان را به اندازه مدت زمانی که طول می‌کشد تا طرف مقابل سوار بر آسانسور شود برای او بیان کنید. اگر قادر نباشید در این مدت زمان کسی را متقاعد کنید، آن ها شما را کنار خواهند گذاشت.

گام آسانسور مختصر و مفید است، سریع اصل مطلب را بیان می‌کند و در راستای بیانیه جایگاه یابی برند شخصی که ایجاد کرده اید ارتقا می‌یابد.

 

در جایگاه یابی مختصر و مفید باشید!

اولین نکته ای که در اصول حرفه ای مذاکره باید بدانید این است که باید مختصر و مفید صحبت کنید. وقتی شما در آسانسور می‌خواهید این کار را انجام بدهید حتی اگر در یک برج بیست طبقه هم باشید! حداکثر دو دقیقه زمان دارید.  فراموش نکنید آن هم اگر یک برج بیست طبقه باشد.

پس شروع به آب و تاب دادن در رابطه با شخصیتتان نکنید و به یاد داشته باشید هرگز طوری صحبت نکنید که شخصی خود شیفته به نظر بیایید. به یاد داشته باشید که افراد دوست دارند خلاصه ترین و در عین حال کاملترین اطلاعات را از شما بگیرند چون نه زمان کافی دارند و نه شور و اشتیاق شما را. تنها شانس شما برای جلب توجه مخاطبینتان گزیده گویی است، هرچه بیشتر وارد جزئیات شوید، بیشتر آن ها را کم حوصله و سردر گم می‌‎کنید. پس باید تصمیم بگیرید که از چه چیزهایی صحبت نکنید !

اکنون سوالی که پیش می‌آید این است: که آیا متن معرفی برند خود را برای دو دقیقه آماده کرده اید؟

 

سه اصل را  برای به کار گیری تکنیک E.p اصول و فنون مذاکره فراموش نکنید:

  1. افراد دقیقا در ثانیه های ابتدایی صحبت شما تصمیم می‌گیرند که به ادامه حرف های شما گوش بدهند یا نه، بیشترین تاثیری که مخاطبین از حرف های شما می‌گیرند دقیقا در ابتدای صحبت شما است.
  2. هیچ راهی برای اینکه بفهمید چقدر زمان برای صحبت کردن دارید وجود ندارد؛ شاید 5 دقیقه فرصت داشته باشید شاید هم 1 ساعت ، بدبینانه فکر کنید که فقط دو دقیقه زمان دارید. پس اصل و اساس حرفتان را برای بیان کردن در چند دقیقه کوتاه برنامه ریزی کنید و جزئیات را به بعد موکول کنید. اینگونه خیالتان راحت است که اگر زمان اضافه هم نداشتید اصل حرفتان را زده اید.
  3. داستان را پیچیده نکنید و به زبان متخصصین و مهندسی فروش صحبت نکنید زیرا با پیچیده کردن موضوع، تنها باعث سردرگمی و کاهش سطح توجه افراد می‌شوید

اگر هنوز هم نمی‌دانید که در این مدت زمان کوتاه؛ یعنی دو دقیقه چه حرف هایی برای معرفی برند خود یا فروش خود باید بزنید و چه کارها و تکنیک هایی را در این راستا برای مقام و منزلت خود باید انجام بدهید، اصلا نگران نباشید چرا که در دوره های تخصصی مدرسه کسب و کار آیا به راحتی می‌توانید این تکنیک و ده ها تکنیک تخصصی دیگر هم فرا بگیرید. به یاد داشته باشید که تکنیک آسانسور تنها یکی از تکنیک های معرفی برند خود به دیگران است. پس اکنون با مراجعه به دوره خود فروشی مدرسه کسب و کار آیا ثبت نام کنید.


پرسش و پاسخ :

  • جایگاه یابی در فروش چیست؟

جایگاه یابی به این معنی است که در مذاکره با مشتری بالقوه خود این تصور را ایجاد کنید که بهترین فرد برای صحبت کردن با او برای رفع مشکل و نیاز آن و دارای یک راه حل هستید.

  • چگونه خودم را بفروشم؟
  1. یک پیشنهاد عالی برای مشتری در نظر بگیرید.
  2. از قدرت برندینگ استفاده کنید.
  3. تیم فروش خود را قوی کنید.
  4. یک کاتولوگ یا معرف سریع داشته باشید.
  5. چشم اندازهای احتمالی را در نظر داشته باشید.
  6. محصول خود را توصیف کنید.
  7. یک تحلیل رقابتی برای مشتری ایجاد کنید.
  • منظور از جایگاه یابی کالا چیست؟

جایگاه یابی کالا مشخص میکند محصول و خدمات شما در رابطه با دیگر محصولات مشابه چه ارزش افزوده ای دارد. و چگونه میتواند نیاز مشتری را بهتر از دیگر برندها تامین کند. اینکار باعث ایجاد یک وجه تمایز محصول شما با دیگر خواهد شد.

 

 

فرم درخواست مشاوره
لطفا جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های آموزشی مدرسه کسب و کار آیا، این فرم را تکمیل کرده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
SUBSCRIBE TO NEWSLETTER
All rights reserved © Company Name, 2014
Dolor aliquet augue augue sit magnis, magna aenean aenean et! Et tempor, facilisis cursus turpis tempor odio, cursus montes ac turpis. Ultrices! Massa integer augue ridiculus adipiscing, massa cras pid. Turpis placerat scelerisque, vut odio mus non, mattis porttitor, nunc odio, turpis tortor sit? Pid amet, sed facilisis.
  • Goblinus globalus fantumo tandempo
  • Scelerisque cursus dignissim donus
  • Montes vutario lacus quis arcupolisio
  • Leftomato denitro oculus tepircos den
  • Spiratio dodenus christmas popupius
  • Afrenius globalus spiritum tandempo
  • Fitatos vutario lacus quis arcup delis