اصول بازرگانی چیست

برای شروع هر تجارت و کسب و کاری نمی‌توان بی گدار به آب زده و بدون آشنایی با زیر و بم آن بیزینس تخصصی و همچنین اصول بازرگانی و تجارت، وارد کار شد و انتظار دستیابی به موفقیت را داشت. قبل از ورود به هر کسب و کار و تجارتی باید ابتدا به ملزومات آن شغل آشنایی کافی پیدا کنید و در عین حال به خوبی خود و خصوصیات شخصی خود را بشناسید تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید که این بیزینس مناسب شما هست یا نه. در گام بعدی باید در نظر داشته باشید هر کسب و کاری در نهایت یک تجارت به حساب می‌آید و باید با اصول بازرگانی و تجارت هم آشنایی کافی پیدا کنید. اما این مساله به این سادگی هم نیست و بسیاری اصلا به درستی نمی‌دانند اصول بازرگانی چیست. در این مطلب به تفصیل به معرفی اصول بازرگانی خواهیم پرداخت.

به طور کلی برخی المان ها و اصول در هر فعالیت بازرگانی و تجاری وجود دارند که اگر این موارد به صورت اصولی و درست اجرا شوند، موجب حصول نتیجه مثبت و رضایت بخش می شوند که به اصول بازرگانی معروفند. در ادامه سعی داریم بیشتر به مهمترین اصول بازرگانی بپردازیم.

قیمت مناسب و رقابتی در بازرگانی 

اولین موردی که به عنوان یکی از اصلی ترین اصول بازرگانی باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت گذاری مناسب برای کالا و خدمات است. قیمت مناسب و رقابتی می‌تواند در بازار پر رقابت امروز، کالا و خدمات یک کسب و کار را در چشم مشتریان بالا ببرد. در شرایطی که بازار پر رقابت است و درصد بالایی از مشتریان هم بودجه نامحدودی ندارند و ترجیح می‌دهند با کمترین هزینه ممکنه نیاز خود را رفع نمایند، قیمت رقابتی برای کسب و کارها یک مزیت بسیار بنیادی به شمار می‌رود. در حقیقت فرض کنید یک شرکت نیازهای روزمره مردم مانند خوراک روزانه را تامین می‌کند. باید در نظر داشت که در بازار رقابتی، در شرایطی که بسیاری از مردم سعی می‌کنند همین نیازهای اولیه خود را با کمترین قیمت تامین کنند شانس فروش برای کسب و کاری خواهد بود که کمترین قیمت را برای کالاهای خود در نظر گرفته است. از این نظر باید برای گسترش بازار، کسب و کارها به داشتن محصولات و خدماتی با قیمت مناسب برای افراد و مشتریانی که بودجه چندان زیادی ندارند، باشند.

 

هر کسب و کاری در نهایت یک تجارت است که هدفش سوددهی و کسب درآمد است، بنابراین همه صاحبین کسب و کارها باید بدانند اصول بازرگانی چیست.

کیفیت مناسب و قابل رقابت در بازرگانی

هر مشتری ترجیح می‌دهد با میزان هزینه ای که پرداخت می‌کند، بالاترین کیفیت ممکن را از کالا و خدمات خریداری شده دریافت نماید. از این رو کیفیت رقابتی و مناسب یکی از مواردی است که می‌تواند وجه تمایز کسب و کارها باشد. باید در نظر داشت برخی مشتریان که دستشان از نظر بودجه باز تر است، بسیار برایشان مهم است که فقط در هنگام خرید، کیفیت را ملاک قرار دهند. چنین افرادی کیفیت برایشان از همه چیز مهم تر است و یا اصلا به قیمت فکر نمی‌کنند و یا اگر هم فکر کنند برایشان اولویت اول نیست. از این رو باید بسیار تلاش کرد که برای این گونه مشتریان نیز کسب و کارها، کالا و خدمات مناسبی با بالاترین کیفیت را ارائه نمایند.

تنوع محصولات و خدمات در بازرگانی

در بازار پر رقابت امروز که به قول معروف در هر کاری دست زیاد است، نمی‌توان با ارائه یک نوع کالا یا خدمات و به روز نکردن آن به نتیجه دلخواه رسید. در جنین بازاری مرتب باید محصولات و خدمات جدید و به روز ارائه کرد و دامنه محصولات و خدمات را بالا برد تا بتوان نیازهای طیف وسیع تری از مشتریان را پاسخگو بود.

همچنین باید در نظر داشت که برخی از مشتریان با بودجه نامحدود، همان طور که ذکر شد به دنبال کالا یا خدماتی با بالاترین کیفیت هستند و فقط کیفیت بالا را ملاک قرار داده و مشکلی در پرداخت پول ندارند. برخی دیگر از مشتریان هم هستند که برایشان مسائل مالی و قیمت بسیار مهم است. این افراد برای هر میزان هزینه بالاتر برای خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود مشکل دارند و نمی‌توانند با هر قیمتی نیازهای خود را تامین کنند. پس این قضیه نشان می‌دهد کسب و کارها باید در تنظیم کالا و خدمات و محصولات خود تلاش کنند، برای هر سلیقه و توان مالی گزینه ای مناسب ارائه کنند تا بتوانند سهم بیشتری در بازار داشته باشند.

به عنوان مثال کارخانجات خودرو سازی موفق دنیا همواره تلاش می‌کنند محصولاتی متنوع ارائه کنند که هر کدام در رده قیمتی خود با مشابه خود از برندهای دیگر از نظر کیفیت قابل رقابت باشد. همچنین معمولا خودورهایی ارزان و اقتصادی برای افرادی با بودجه کم، خودورهایی میان رده برای افرادی با بودجه متوسط و خودورهایی لوکس برای افرادی با بودجه نامحدود ارائه می‌کنند که از هر بخش از بازار بتوانند سهم خود را بگیرند. بخش بندی بازار، خود یک مفهوم مهم در مدیریت است که البته باید برای اکثر کسب و کارها به درستی مدنظر قرار گیرد.

هر کسب و کاری در نهایت یک تجارت است که هدفش سوددهی و کسب درآمد است، بنابراین همه صاحبین کسب و کارها باید بدانند اصول بازرگانی چیست.هر کسب و کاری در نهایت یک تجارت است که هدفش سوددهی و کسب درآمد است، بنابراین همه صاحبین کسب و کارها باید بدانند اصول بازرگانی چیست.

ایجاد اعتماد در مشتریان در بازرگانی

در حقیقت مشتریان بالقوه و بالفعل برای خرید از کالا و خدمات یک کسب و کار باید حتما به خدمات آن کسب و کار اعتماد داشته باشند. از این نظر یکی از مهم ترین اصول بازرگانی، ایجاد اعتماد در مشتریان است. برای این منظور باید روش های مختلفی برای پاسخگویی به مشتریان تعریف شود و سرویس دهی سریع و با کیفیت و خدمات پس از فروش کارآمد برای کسب و کار تعریف گردد. این موضوع یکی از موارد مهم در قضیه برندینگ و برندسازی نیز به شمار می‌رود، که باعث می‌شود مشتری به کسب و کار وفادار شود و مشتری وفادار در خریدهای بعدی حتما باز هم از همان کسب و کار خرید کرده و خرید از خدمات و کالاهای آن کسب و کار را به دوستان و آشنایان خود هم توصیه می‌کند و در واقع بازاریابی دهان به دهان برای کسب و کار انجام می‌دهد. این مورد مهم است زیرا بازاریابی دهان به دهان توسط مشتریان کسب و کار بدون هزینه برای کسب و کار انجام می‌شود و چون تبلیغات مستقیم توسط صاحبان کسب و کار انجام نمی‌گیرد، این روش بازاریابی بسیار کارآمدتر است . زیرا یک نفر سوم که سودی در زمینه خرید و فروش کالا یا خدمات فوق ندارد مشتری را به استفاده از کالا یا خدمات مورد نظر ترغیب می‌کند و تجربه خوب خود از خرید قبلی از کسب و کار مورد نظر را به وی منتقل می‌کند که موجب می شود تاثیر گذاری حرف بسیار بالاتر رود.

بازاریابی مناسب: اصول بازرگانی در کسب و کار

یکی دیگر از اصول بازرگانی، بازاریابی مناسب است. بازاریابی، فرآیند مدیریت در تشخیص و پیش بینی نیازهای مشتریان و یافتن راه حل‌های مؤثر و سودآور در جهت رفع این نیازها می‌باشد. در حقیقت بازاریابی، شامل تشخیص نقاط ضعف و قوت سازمان، فرصت‌های موجود در بازار و تهدیدهای بالقوه و حقیقی که در مقابل سازمان وجود دارد، می‌گردد. برای بازاریابی باید استراتژی مناسب تعیین گردد و اولین مورد در این زمینه، بخش بندی بازار می‌باشد. در حقیقت تقسیم بازار، برآورد دقیق خواسته‌های خریداران و یافتن پاسخ لازم به نیازهای گوناگون آنها و بالاخره شناسائی و گزینش آن بخش از بازار که شرکت می‌تواند در پاسخگوئی به نیازهایش به طور بهتر و مؤثر تر عمل نماید، می‌باشد.

به روز بودن در بازرگانی

یکی از مهم ترین موارد برای هر کسب و کار، به روز بودن کالا و خدمات ارائه شده توسط آن است. از این رو لازم است به نیازهای روز کاربران، مشتریان بالقوه و بالفعل توجه کافی صورت گیرد.

از طرف دیگر در تدوین استراتژی فروش و بازاریابی نیز، به روز بودن مهم است. در بازاریابی دیگر نمی‌توان تکنولوژی‌های روز و بازاریابی الکترونیک را ندید گرفت. بازاریابی الکترونیک یا دیجیتال مارکتینگ همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می کند با این تفاوت که بازاریابی الکترونیک با بکارگیری ابزارها و روش‌های بدیع فناوری نوین به دنبال نوآوری می‌باشد.

بازاریابی دیجیتال از طریق شبکه‌های اجتماعی، وب سایت و سایر روش‌های مبتنی بر وب، یکی از بهترین روش‌های بازاریابی است که امروزه بسیار کارآمد است. یکی دیگر از مسائل مهم در بازاریابی دیجیتال، رسیدن به رتبه مناسب در موتورهای جستجو به ویژه گوگل است. هنوز بسیاری از مردم نیازهای خود را با جستجو در گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌یابند و به تامین آن می‌پردازند. از این رو کسب و کارهایی که در کلمات کلیدی اصلی خود  در رتبه‌های اول موتورهای جستجوی باشند، می‌توانند بیشترین مشتریان بالقوه را جذب کنند. بدین منظور تولید محتوا و بازاریابی محتوایی نیز بسیار کارآمد است و می‌تواند مخاطبان را به سایت کسب و کار کشانده و به خرید کالا یا خدمات آنان ترغیب نماید.

اصول بازرگانی در کسب و کار یک دوره مناسب برای صاحبین کسب و کار است تا اصول بازرگانی را برای اداره بهتر مجموعه و تجارت قوی تر فراگیرند.