پلی استیشن سونی 25 ساله شد

علاقمندان به بازی های کامپیوتری که هم اکنون سن و سالی دارند، روزهایی را که در ویدیو کلوپ ها مشغول بازی رزیدنت ایول، کراش، فیفا 98، پپسی من و بسیاری بازی های دیگر را انجام می دادند، به خوبی به یاد دارند. پلی استیشن 1 در 3 دسامبر 1994 مصادف با 12 آذر 1373 به بازار عرضه شد این کنسول دیروز 25 سالگی اش را جشن گرفت و همین موضوع بهانه ای شد تا به بررسی این کنسول بازی دوست داشتنی بپردازیم. در ادامه خبر ” پلی استیشن سونی 25 ساله شد “ با ما همراه باشید.

برای باز کردن دستگاه به یک پیچ گوشتی احتیاج است و به راحتی باز می شود. زمانی که قطعات را از هم باز می کنیم با یک دستگاه بی نظیر مواجه می شویم که گرچه اکنون از رده خارج است اما ثابت می کند سونی برای این دستگاه سنگ تمام گذاشته است. پس از کالبد شکافی با یک سی دی درایو، پردازنده 32 بیتی، پورت s video و مموری کارت 128 کیلو بایتی مواجه می شویم. نکته قابل توجه این دستگاه این بود که پلی استیشن 1 قطعات کمی داشت و آداپتور هم داخل دستگاه قرار داشت که در نوع خود بسیار جالب بود.

پلی استیشن 1 آنقدر دستگاه منحصر به فردی بود که امروزه دیگر به ندرت چنین دستگاهی را می بینید. امروزه دنیا آنقدر پیشرفت نموده که شاید اگر آن زمان به کسی می گفتیم که دیسک 100 گیگابایتی هم جواب بازی ها را نمی دهد، هیچ کس باور نمی کرد ولی واثعیت امروز این است و دنیا مدام در حال پیشرفت است. نسل بعدی پلی استیشن قرار است اواخر سال 2020 به بازار عرضه شود.

پلی استیشن برای سونی حکم محصول پیشرو را دارد و در اصطلاح یک hero product محسوب می شود. سونی در سال های اخیر در بازار محصولات تکنولوژیکی کمرنگ شده و تقریبا می توان گفت که سونی را پلی استیشن سرپا نگه داشته زیرا در بازار تلفن های همراه و لپ تاپ افت چشم گیری داشته است. در ادامه مطلب پلی استیشن سونی 25 ساله شد به بررسی جایگاه برندهای ژاپنی خصوصا سونی در بازار می پردازیم:

در سال 2015 برند تویوتا در رده 6 جهانی، هوندا در رده 19 جهانی، نیسان در رده 49 جهان و سونی در رده 58 قرار داشت.

در سال 2016 برند تویوتا در رده 5 جهانی، هوندا در رده 21 جهانی، نیسان در رده 43 جهان و سونی در رده 58 قرار داشت.

در سال 2017 برند تویوتا در رده 7 جهانی، هوندا در رده 20 جهانی، نیسان در رده 39 جهان و سونی در رده 61 قرار داشت.

در سال 2018 برند تویوتا در رده 7 جهانی، هوندا در رده 20 جهانی، نیسان در رده 40 جهان و سونی در رده 59 قرار داشت.

در سال 2019 برند تویوتا در رده 8 جهانی، هوندا در رده 21 جهانی، نیسان در رده 52 جهان و سونی در رده 56 قرار داشت.

این رده بندی ها نشان می دهد در میان برند های ژاپنی سونی از بقیه بیشتر در حال پیشرفت بوده است که حجم بالایی از این پیشرفت را مدیون پلی استیشن است.