نوآوری در کسب و کار

بازاریابان معتقدند که توسعه ی محصول جدید و نوآوری ، بسیار سخت و وحشتناک است اما برای موفقیت یک نام تجاری ضروری است برند‌های معروف همواره به دنبال پیدا کردن جواب پرسش «چگونه می‌توانیم یک قدم جلوتر برویم ؟» هستند. باتوجه به تحقیقات جدید صورت گرفته ، دو المان از بزرگترین مفاهیم در مارکتینگ یا بازاریابی می‌باشند « رشد کسب و کار » و « نوآوری در کسب و کار » .

چگونه می توان نوآوری در کسب و کار خلق کرد؟

توسعه ی محصولات جدید همانند گردش خون در کسب و کار هستند. مطابق گفته ی مدیر بازاریابی جهانی پروکتر اند گمبل (P&G) ، استفان اسکور : « موتور اصلی رشد نوآوری است ».

اما یک مشکل وجود دارد که بیشتر برندها با آن رو به رو هستند.  نیاز به زمان های طولانی ، محدودیت بودجه و ترس از شکست آنها را از عقب نگه می‌دارد. برندهای P&G و AB InBev و Green King به تازگی محصولات جدیدی را به بازار عرضه کرده اند که اگرچه استراتژی‌های آنها متفاوت است اما هدف یکسانی را دنبال می‌کنند و آن، نفوذ بیشتر در میان مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید، است.

مدیر بازاریابی Green King، دومینیک ساوس ، « نگرانی اصلی در مورد پیش بینی محدودیت‌های بودجه است ». برای ایجاد نوآوری باید ریسک پذیر بود. نکته اصلی ایجاد نوعی نو آوری در کسب و کار است که برای برند ارزش افزوده به همراه داشته باشد. این نکته بزرگترین چالش کسب و کارها است.

نوآوری چیست؟

نوآوری تنها معرفی ایده‌ها و روش‌های جدید نیست بلکه نوآوری می‌تواند به عنوان فرآیندی تعریف شود که شامل فعالیت‌های متعدد برای کشف راه‌های جدید برای انجام کارها می‌باشد. که این موضوع نباید با خلاقیت اشتباه گرفته شود زیرا خلاقیت به ساخت ، اختراع و یا تولید چیزی جدید گفته می‌شود اما نوآوری در ارتباط با توسعه یا بهبود چیزی که وجود دارد می‌باشد با این حال با افزایش قدرت خلاقیت و فکر کردن خارج از چهارچوب‌ها ،می‌توان به نوآوری رسید.

مفهوم توسعه ی محصول و نوآوری در کسب و کار از نظر بزرگان بازاریابی :

نوآوری فرصت‌های بزرگتری را برای بقا، رشد اقتصادی و موفقیت یک شرکت ایفا می‌کند. نوآوری به توسعه مفاهیم اصلی کمک می‌کند و یک روش برای بهینه سازی عملیات‌ها است.

اهمیت نوآوری کسب و کار

تنها داشتن یک محصول فوق العاده و شگفت انگیز منجر به داشتن مشتریان راضی و وفادار نمی‌شود. اگر کسب و کاری از اهمیت ارتباط و خدمات مشتری آگاه نباشد در این صورت ، مشتری به راحتی رقیب را انتخاب می‌کند . بهبود خدمات مشتری با ایده‌های نوآورانه ، یکی از الزامات یک کسب و کار است و کسب و کاری که آن را درک کرده و اجرا می‌کنند در میدان رقابت پیروز خواهند بود.

بنابراین داشتن نوآوری در کسب و کار فقط به نوآوری در ارتباط با محصول محدود نمی‌شود بلکه در تمام مراحل از تولید تا عرضه و رساندن کالا به دست مشتری و بعد از آن ، باید جریان داشته باشد.

 

اهمیت نوآوری در خدمات مشتری

مهم ترین علت اهمیت بهبود خدمات مشتری ، برندینگ است تصویر نام تجاری شما به نحوه ی تعامل و مسئولیت پذیری کارکنان شما با مشتریان به صورت منظم دارد، بستگی دارد. انتظارات مشتری به طور چشم گیری در دوران دیجیتال مدرن و گسترش فن آوری ها و ایده‌های نوین،  افزایش یافته است. اگر کسب و کار خود را با نیازهای در حال تغییر مشتری خود تطبیق ندهید، مشتریان خود را از دست خواهید داد.

 

ایده های منحصر به فرد برای بهبود خدمات مشتری

کسب و کارها اغلب می‌خواهند با انجام کاری منحصر به فرد، خود را از رقبا متمایز کنند زمانی که برندها کاری منحصر به فرد را انجام می‌دهند که مشتری را شگفت زده می‌کند، آنها را برای کسب تجربه‌های بزرگتر به سمت خود می‌کشانند .

نوآوری در همه ی بخش‌های کسب و کار از مدل کسب و کار یا بیزنس پلن گرفته تا عرضه ی کالا و یا خدمات پس از فروش ، می‌تواند وجود داشته باشد. در جدول زیر انواع مختلفی از نوآوری‌ها به همراه مثالی از برند‌هایی که در این بخش نوآوری ایجاد کرده اند ، آورده شده است.

انواع نو آوری در مدل کسب و کار

  • نو آوری اصلی در کسب و کار

در این روش شرکت های تازه تاسیس کالا و یا خدمات خود را براساس مدل و روشی جدید به مشتری ارائه می‌دهند. در این روش نوآوری اصلی می‌تواند با الهام گرفتن از فن آوری‌های جدید و یا اختراع روشی جدید آغاز شود. در این بخش به سه جنبه ی اصلی نوآوری یعنی: محصولات، خدمات و مشتری هدف ، باید توجه نمود.

در این بخش هدف پیدا کردن فرصت‌های بالقوه ی بازار و پاسخگویی به نیازها است براساس دو عنصر مهم ارائه ی محصولات یا خدمات نوآورانه به مشتریان برای برآورده ساختن تقاضای بالقوه ی بازار ، سود شرکت حاصل می‌شود. همچنین باید برای حفظ اثربخشی نوآوری ارائه شده در بازار باید فرآیندهایی صورت گیرد و اصل توزیع ارزش و ساختاز زنجیره ارزشی خود را برای حفظ کردن مزیت رقابتی خود، تعدیل کند.

  • نوآوری القا شده در کسب و کار

این روش را می‌توان اینگونه شرح داد: عوامل محیط خارجی کسب و کار ، همانند عوامل اقتصادی و سیاسی و یا تقاضای بازار ، بر روی کسب و کار تاثیر می‌گذارد و تغییراتی در ارزش‌های بازار ایجاد می‌شود و متناسب با این تغییرات کسب و کارهای نوآور باید تغییراتی را در کسب و کار خود ایجاد نمایند که با توجه به اینکه شرایط القا کرده که تغییر ایجاد شود به این نوع از نوآوری ، نوآوری القا شده می‌گویند.

  • نوآوری تقلیدی در کسب و کار

دو نوع نوآوری القا شده و اصلی از اولین محرک های نوآوری در مدل کسب و کار هستند . نوآوری تقلیدی یکی دیگر از انواع مهم نوآوری است که توسط دولت‌های مختلف پشتیبانی می‌شود. در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه ، بسیاری از نوآوری ها در مدل کسب و کار ، تقلیدی است. این نوع نوآوری تلاش کمتری نیاز دارد ولی به اصلاحات زیادی متناسب با جامعه و بازار هدف ، محیط سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی نیاز دارد بنابراین تقلید دقیق مدل کسب و کار مشکل است و برخی اوقات بازار مدل تقلیدی را نمی‌پذیرد.