زندگی نامه ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت

ساتیا نادلا Satya Narayana Nadella سومین مدیر عامل غول دنیای تکنولوژی جهان، مایکروسافت است. او مهندسی هندی تبار است و پس از بیل گیتس و استیو بالمر در تاریخ چهارم فوریهٔ ۲۰۱۴ برای این سمت انتخاب شده است. او در سال 1967 در شهر حیدر آباد ایالت تلنگانای هند به دنیا آمد. پدر ساتیا، بوکاپورام نادلا در اداره خدمات شهروندی هند کاری می کرد و با داشتن یک شغل دولتی، زندگی متوسطی را برای خانواده خود به ارمغان آورده بود. او در دوران کودکی زندگی بسیار معمولی داشت و هیچ گاه فکر نمی کرد روزی بر جایگاه مدیر عاملی مایکروسافت تکیه بزند. در ادامه مطلب ” زندگی نامه ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت ” با ما همراه باشید.

تحصیلات ساتیا نادلا

ساتیا دبستان و دبیرستانش را در همان شهر حیدر آباد هند گذراند و در ادامه وارد موسسه صنعتی مانیپال کارناتاکا شد. او علاقه ی شدیدی به کامپیوتر داشت و به همین دلیل تصمیم گرفت تا مهندسی کامپیوتر بخواند اما از شانس او دانشگاه مهندسی کامپیوتر ارائه نمی کرد، او هم به همین واسطه تصمیم گرفت مهندسی برق بخواند. در ادامه زندگی اش او وارد دانشگاه شد و مهندسی برق را در سال 1988 به پایان رساند. تحصیل در رشته مهندسی برق به او یاد داد استعداد ها و علائق خود را بهتر بشناسد و در نتیجه درک بالاتری نسبت به خود پیدا کند.

در سن 21 سالگی، ساتیا به داشتن ذهنی باز و روشن در خود احساس می کرد چیزی فراتر می خواهد و علاقمند است تا زندگی مردم را تغییر بدهد. اما او یک مشکل بزرگ داشت و آن این موضوع بود که نمی دانست باید از کجا شروع کند. در همین حین تصمیم گرفت به آمریکا رفته و در شهر میلواکی به تحصیل بپردازد. او کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه ویسکانسین و در رشته علوم کامپیوتر شروع و دو سال بعد در سال 1990 با موفقیت به پایان رساند. این دو سال علاوه بر اینکه به ساتیا فرصت دنبال کردن علائق قدیمی اش را داد و باعث شد استعداد او در زمینه آی تی شکوفا گردد. در این میان او دریافت تا برای رسیدن به آن جه می خواهد باید مهرات های دیگری را نیز فرا بگیرد. به همین دلیل او به دانشگاه شیکاگو رفت و چند سال بعد از دانشگاه مدیریت و تجارت این شهر، دومین کارشناسی ارشد خود را در دوره MBA اخذ کرد.

پس از اینکه نادلا تحصیلات آکادمیک خود را به پایان رساند، نخستین شغل حرفه ای خود را به عنوان مهندس تکنولوژی در شرکت سان مایکروسیستمز آغاز نمود. این دقیقا تنها شغل رسمی او پیش از پیوستن به مایکروسافت بود.

زندگی حرفه ای ساتیا نادلا و ورود به مایکروسافت

ساتیا نادلا از آن دسته افرادی بود که در زندگی و از زمان کودکی اش رویاهای بزرگی را در سر پرورانده بود. واقعیت دنیای امروز این است که بسیاری از شرکت های فعال جهان علاقمند هستند تا بتوانند تغییرات بسیاری را در جهان ایجاد کنند و آن را در مسیری مثبت تغییر دهند. اما تقریبا بسیاری از آن ها فاقد عناصر لازم برای حرکت در این مسیر هستند. به طور مثال منابع مالی لازم یا ندارند و یا منابع انسانی آن ها کیفیت لازم را دارا نمی باشند. اما مایکروسافت دقیقا همان محلی بود که همه فاکتورهای لازم برای پیشرفت نادلا را داشت.

پس از مدتی که ساتیا در شرکت سان مایکرو سیستمز فعالیت داشت، با محدودیت ها و کمبود های بسیاری در این کمپانی مواجه شد که حس می کرد جلوی پیشرفتش را می گیرد. به همین علت او شروع به گشتن به دنبال یک شغل دیگر نمود و باعث شد زندگی او به واسطه همین تصمیم یعنی جدا شدن از سان مایکروسیستمز تغییر بزرگی نمود. در نظر داشته باشید که نادلا در شرکت یاد شده درآمد خوبی هم داشت اما ریسک کرد و تصمیم گرفت تا از آن شرکت جدا شود. او در سال 1992 به مایکروسافت پیوست.

مدتی از ورود او به مایکروسافت نگذشته بود که همه همکاران او در مایکروسافت، او را به عنوان رهبری که می تواند با ایده های خاص خود سخت ترین شرایط را مدیریت کند، می شناختند.

کار اولیه او در شرکت مایکروسافت با توسعه ویندوز NT آغاز شد. مایکروسافت ویندوز NT را برای افرادی که در حوزه های تجاری فعالیت داشتند، طراحی نموده بود. او در شرکت چند مسئولیت را همزمان بر عهده داشت و به ادامه تحصیلات عالیه خود هم فکر می کرد. او اغلب جمعه شب ها از ردموند به شیکاگو پرواز می نمود و در کلاس های دانشگاه شرکت می کرد و در نهایت عصر شنبه به ردموند باز می گشت.

 

پیشرفت ساتیا نادلا در مایکروسافت

پیشرفت نادلا در شرکت مایکروسافت همیشه روندی صعودی را طی می کرد. در حالی که شرکت در حوزه تکنولوژی، نرم افزارهای کامپیوتری و مایکرو کامپیوتر ها بسیار موفق بود و در جهان رقیب نداشت، نادلا علاقه داشت به همان اندازه در فضای وب نیز موفق باشد. به همین دلیل وارد مسیری شد که در واقع می توانست برای آینده شرکت حیاتی باشد. آن مسیر در واقع تغییر فرهنگ شرکت از خدمات مشتری به خدمات و زیر ساخت های ابری. نادلا کسی بود که سرورهای ویندوز، پایگاه داده و ابزارهای توسعه دهنده ی آن را به سروریس ابری آژور انتقال داد. شما می توانید سخت کوشی و پشتکار او را در نمودار شغلی اش مشاهده کنید:

  • مدیریت بخش نرم افزارهای جستجو و راهکار ها (سال ۲۰۰۱)
  • معاون اجرایی بخش کسب و کار و تجارت (سال۲۰۰۴)
  • معاون ارشد بخش تحقیق و توسعه خدمات آنلاین (از مارچ ۲۰۰۷ تا فوریه ۲۰۱۱)
  • مدیریت بخش ابزارها و سرور (از فوریه ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۴)
  • معاون اجرایی بخش خدمات ابری مایکروسافت

در طول چندین سال همکاری با ابر شرکت مایکروسافت، ساتیا نادلا از خود شرکت سریع تر پیشرفت می کرد. او در واقع عامل پیشرفت مایکروسافت آفیس، مایکروسافت داینامیک، بیزتاک سرور و خدمات سی آر ام بود. او همچنین نقش مهمی در حرکت رو به جلوی شرکت در زمینه مدیریت حقوق دیجیتال و همین طور تلویزیون دیجیتال داشت. وی به عنوان برترین مقام و جایگاه شغلی در بخش خدمات ابری، مسئولیت ایجاد زیر ساخت ها و ساختار شبکه آنلاین بینگ، شبکه بازی های آنلاین ایکس باکس و خدمات اشتراک گذاری آفیس 365 را بر عهده داشت. خدمات نادلا باعث شد تا مایکروسافت سریع ترین و سودآور ترین رشد خود را در تاریخش تجربه کند. راز این ماجرا در این بود که اغلب مردم ترجیح می دهند تا از خدمات برنامه های کاربردی به صورت ابری برخوردار شوند تا اینکه خودشان بخواهند آن ها را اجرا کنند.

درآمدی که مایکروسافت از خدمات ابری کسب نمود در زمان مدیریت نادلا از 16.6 میلیارد دلار از سال 2011 به 20.3 میلیارد دلار در سال 2013 رسید. (زندگی نامه ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت)

انتخاب به سمت مدیر عاملی مایکروسافت

در ماه اگوست سال 2013، استیو بالمر از سمت مدیر عاملی مایکروسافت استعفا کرد و بازنشستگی خود را اعلام نمود. این بازنشستگی همه اهالی تکنولوژی را شوکه کرد و گمانه زنی ها برای انتخاب نفر بعدی جایگزین بالمر، آغاز شد. هم زمان با این اتفاق شرکت خود را آماده می کرد تا آفیس را به دنیای موبایل ها وارد کند. در ماه ژوئن نیز مایکروسافت بخش موبایل نوکیا را به قیمت 7.2 میلیارد دلار خریده بود. به همین دلیل شرکت در بزنگاه مهمی قرار داشت و به دنبال شخصی بود تا به مدت زیادی در شرکت فعالیت داشته و از خط مشی شرکت به طور کامل آگاه باشد، تا بتواند مسیر پیشرفت را ادامه دهد.

ساتیا نادلا برای جهان فردی کمتر شناخته شده بود، اما 22 سال فعالیت همکاری و فعالیت برای مایکروسافت و خدمات غیر قابل انکاری که ارائه نموده بود باعث گردید تا بیل گیتس او را به عنوان بهترین شخص برای مدیر عاملی ببیند. نادلا کسی بود که در سال های گذشته در تولید محصولاتی همچون ویندوز سرور، سیستم سرور، آژور و اس کیو ال سرور نقش بسزایی داشت. بعلاوه او مسئول توسعه نرم افزار های مایکروسافت نیز بود که در این مسیر هم گام های بزرگی برداشته بود. تجارب بی بدیل نادلا او را به شخصی بی رقیب برای این موقعیت سغلی تبدیل نموده بود. سرانجام در فوریه سال 2014 پس از بیل گیتس و استیو بالمر ، ساتیا نادلا به عنوان سومین مدیر عامل تاریخ مایکروسافت انتخاب گردید.

اقدانات نادلا در مقام مدیر عاملی مایکروسافت

  • او پس از انتخاب به سمت مدیر عاملی، پروسه خرید نوکیا را کامل نمود و پس از پرداخت مابقی مبلغ قرارداد خرید، 18 هزار نفر از کارکنان نوکیا را تعدیل نمود که به بزرگ ترین تعدیل تاریخ مایکروسافت تبدیل شد. او سپس موسس نوکیا را به عنوان مشاور خود در شرکت استخدام نمود.
  • او پس از انتخاب به سمت مدیر عاملی همچنین سعی نمود تا فرهنگ کاری مایکروسافت را تغییر دهد. او از تعصبات بسیار مسئولین قبلی روی ویندوز و نرم افزار های آن دست برداشت و اولویت های شرکت را بر روی توسعه آژور، توسعه های اپلیکیشن های مبتنی بر وب، توسعه نرم افزار های تلفن همراه و پردازش داده های هوش مصنوعی قرار داد.
  • در انتهای سال 2014 مایکروسافت برنامه آفیس را برای آیپد اپل ارائه نمود.
  • در ژانویه سال 2015 نادلا ویندوز 10 را معرفی نمود و اعلام نمود که مشکلاتی که در ویندوز های 7 و 8 موجود بود را در این نسخه حل نموده و کاربران این نسخه ها می توانند به رایگان به ویندوز 10 آپدیت کنند.
  • در کنار معرفی ویندوز 10 مایکروسافت هدست واقعیت افزوده خود را وارد بازار نمود.
  • در سال 2015 مایکروسافت اعلام نمود، سرویس ابری آژور از لینوکس پشتیبانی می کند.
  • در پایان سال 2015، نادلا کار نا تمام بالمر را به پایان رساند و تولین لپ تاپ این شرکت را با نام Microsoft surface book وارد بازار نمود.
  • در سال 2016 مایکروسافت شرکت بازی های ویدیویی موجانگ که تولید کننده بازی ماینکرفت را به مبلغ 2.5 میلیارد دلار خریداری نمود. خریداری ماینکرفت نشان از برنامه های بلند مدت نادلا در زمبنه بازی های ویدیویی دارد.
  • او در سال 2016 نیز معامله ای بزرگ نمود و Linked in را به مبلغ 26.2 میلیارد دلار خرید. او با این خرید، بزرگ ترین خرید مایکروسافت را انجام داد.

در پایان سال 2015 میلادی، مایکروسافت با رهبری ساتیا نادلا به ارزشی معادل 314 میلیون دلار در بازار سرمایه رسید و توانست 76 میلیارد دلار سود داشته باشد. (زندگی نامه ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت)

سخنان برتر ساتیا نادلا

  • تمام فرصت‌ های زندگی، تجربه ‌ای برای یادگیری ‌من بوده اند.
  • همه‌ی رؤیا های من یا مبتنی بر شعر هستند، یا علوم کامپیوتر.
  • در طول ۱۰ سال آینده، ما به نقطه ‌ای می‌رسیم که همه ‌چیز دیجیتال شده است.
  • مهم‌ ترین بخش حرفه ‌ی من این است که خدمات نو آورانه ‌ی بیشتری را با سرعت بالاتر به مشتریان ارائه دهم.
  • همیشه برای ارزش‌ گذاری زندگی ‌ام از خودم سوال می کنم: آیا در این لحظه جایگاه بهتری نسبت به سال قبل دارم؟
  • صنعت ما به سنت ‌ها رحم نمی‌کند، صنعت فقط نو آوری‌ ها را محترم می ‌شمارد.
  • پرشور و بی ‌پروا باشید و فراموش نکنید که همیشه یاد بگیرید. این ‌ها خصوصیاتی هستند که شما را به موفقیت می‌ رسانند.
  • شما هر روز خودتان را باز آفرینی می‌کنید. گاهی شکست می‌خورید و گاهی پیروز می‌شوید. برآیند شکست ‌ها و پیروزی ‌ها، شخصیت واقعی شما را نشان می‌دهد.
  • رؤیا های بزرگی داشته باشید تا به خلاقیت ‌های بزرگ دست بزنید.
  • من نمی‌خواهم جنگ ‌های قدیم را ادامه دهم. ترجیح می‌ دهم جبهه ‌های جدیدی برای مبارزه داشته باشم.

نکاتی خواندنی از زندگی ساتیا نادلا

  • نادلا از دوران جوانی علاقه داشت، بازیکن حرفه ای کریکت شود. ولی بعد ها به علت اشتیاقی که تکنولوژی و علم در او ایجاد نموده بود، وقتی برای رسیدن به این رویا نداشت. با این حال او بارها در مصاحبه های مختلف گفته است که ورزش کریکت الهام بخش او در مدیریت کلان او در مایکروسافت بوده است.
  • زمانی که نادلا به مایکروسافت پیوست، بیل گیتس مدیر عامل این شرکت بود و ویندوز یک پدیده ی نوپا بود.
  • نادلا یکی از 30 مهاجر شاغل در شرکت مایکروسافت بود و اولین پروژه ای که در مایکروسافت انجام داد، به سختی شکست خورد.
  • او پس از اینکه به آمریکا مهاجرت نمود، از مردم کشور خود غافل نشد و از زمانی که در مایکروسافت مشغول شده است، از سرمایه شخصی اش مقداری را برای آموزش بچه های هندی محروم اختصاص می دهد.
  • او در سال 1999 اولین مقام اجرایی خود را در مایکروسافت به دست آورد و به سمت معاون بی سنترال مایکروسافت انتخاب شد. وظیفه ی او سرپرستی بخش خدمات وب برای کاربران حوزه کسب و کار بود که میزبانی وب سایت ها و ایمیل های آن ها را شامل می شد.
  • هیات مدیره مایکروسافت برای اینکه او پیشنهاد مدیر عاملی را قبول کند به او 84 میلیون دلار پیشنهاد داده بود.

زمانی که او به سمت مدیر عاملی منسوب شد نامه ای به همکاران خود نوشت که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

من ۴۶ ساله هستم و ۲۲ سال برای مایکرو سافت کار کرده‌ام. ازدواج‌ کرده‌ ام و سه فرزند دارم. مانند سایر انسان‌ ها، تفکر و عملکردم تحت تأثیر خانواده و تجارب شخصیم در دوران زندگی است. کسانی که مرا می‌شناسند از من به‌عنوان فردی کنجکاو و تشنه‌ی یادگیری یاد می‌کنند. من زیاد کتاب می‌خرم، زیاد کتاب می‌خوانم. در کلاس‌های آنلاین زیادی ثبت‌نام می‌کنم که گاهی فرصت پرداختن به آن‌ ها را پیدا نمی‌کنم. کاملاً معتقدم اگر انسان همیشه در حال یادگیری چیز های جدید نباشد، موفق نمی‌شود کارهای بزرگ و سودمندی انجام دهد. خانواده، کنجکاوی و اشتیاق به دانش همراه با شرافت کاری هسته ‌ی وجودی من را تشکیل می‌دهند و شما را هم به همین چهار اصل زندگی ترغیب می‌کنم.

موسسه کسب و کار آیا دوره دیجیتال مارکتینگ برگزار می کند.

 

نام در زمان تولد ساتیا نارایانا نادلا
زادهٔ ۱۹ اوت ۱۹۶۷ ‏(۵۴ سال)
حیدرآباد (هند)
محل زندگی ایالت واشینگتن، ایالات متحدهٔ آمریکا
ملیت هندی
شهروندی ایالات متحده آمریکا
تحصیلات B.E. , M.S. , M.B.A.
محل تحصیل مؤسسهٔ فناوری مانیپال (B.E.)
دانشگاه ویسکانسین در میلواکی (M.S.)
اتاق کسب‌وکار شیکاگو (M.B.A.)
پیشه مدیرعامل مایکروسافت
کارفرما مایکروسافت
درآمد $۸۴٫۳ میلیون (Per annum base)
دین هندوئیسم
همسر(ها) آنوپاما نادلا
وبگاه
Satya Nadella – Microsoft.com