زندگینامه تاداشی یانای

تاداشی یانای متولد ۷ فوریه ۱۹۴۹ مؤسس و مالک فروشگاه‌های خرده‌فروشی لباس Fast Retailing و کمپانی لباس Unique یا همان Uniqlo است. این ثروتمند خودساخته ژاپنی در رتبه‌بندی اواخر سال ۲۰۱۷ با ثروتی معادل ۱۹٫۸ میلیارد دلار به‌عنوان پنجاهمین ثروتمند جهان شناخته شد. وی همچنین در سال‌های اخیر چندین بار به‌عنوان ثروتمندترین فرد ژاپن نیز رسیده است. امپراطور لباس، لقبی است که سایت بلومبرگ برای این ثروتمند خودساخته ژاپنی انتخاب کرده است. در ادامه به توضیح بیشتر درباره زندگینامه تاداشی یانای می پردازیم.

 

مروری بر زندگینامه تاداشی یانای

یانای در سال ۱۹۴۹ و در شهر او به ایالت یاماگوچی متولد شد. پدرش یک خیاط بود. او یک سال پس از تولد تاداشی یک فروشگاه کوچک لباس مردانه در شهر او به راه انداخت که در آن لباس‌هایی که خودش می‌دوخت را به مردم می‌فروخت. یانای و خانواده‌اش تا سال‌ها در طبقه دوم همان فروشگاه زندگی می‌کردند. او پس از طی دوران دبیرستان دریکی از مدارس شهر او به برای ادامه تحصیل به دانشگاه وازدا رفت. وی در سال ۱۹۷۱ با مدرک لیسانس اقتصاد و علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد تا کم‌کم وارد دنیای کسب‌وکار شود. در همین سال او به فروش لباس‌های آشپزی و همچنین پوشاک مردانه دریکی از فروشگاه‌های شهر مشغول شد. پس از یک سال کار در فروشگاه به مغازه کنار جاده‌ی پدرش رفته و به کمک کردن به او پرداخت.

پس از یک دهه کار کردن در کنار پدر، وی توانست بالاخره در ۳۵ سالگی اولین فروشگاه لباس خود را در هیروشیما افتتاح کند. او همچنین نام فروشگاه پدرش را در سال ۱۹۹۱ به کمپانی Fast Retailing تغییر داد. شرکتی که خیلی زود به یکی از بزرگ‌ترین برندهای پوشاک در جهان تبدیل شد. وی در مورد کسب‌وکار خورد می‌گوید:

 

“من یاد گرفتم که مردم هیچ‌چیزی را از یک فروشگاه ناشناخته نمی‌خرند! رمز موفقیت من نیز همین‌جاست!”

 

موفقیت‌ های پی در پی

با گسترش کسب و کارش، یانای توانست در عرض سه سال و تا سال ۱۹۹۵ حدود ۱۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای لباس را در ژاپن تاسیس کند. وی نام این فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به احترام پدرش Fast Retail گذاشت. یانای که صاحب یکی از بزرگترین فروشگاه‌های خرده‌فروشی در جهان است همچنان با ۶۸ سال سن به صورت سر زده به فروشگاه‌های خود می‌رود و گفته شده که حتی کمتر کسی او را به جا می‌آورد. شرکت یونیکلو در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ فروشگاه در ژاپن و حدود ۷۰۰ فروشگاه در دیگر نقاط جهان دارد و هر هفته نیز یک شعبه از آن افتتاح می‌شود.

نشریه تلگراف لندن در مورد کمپانی پوشاک یونیکلو این گونه نوشته است: ” کمپانی یونیکلو ۱۰ شعبه فقط در شهر لندن دارد. این شرکت برای کسانی که در زندگی مدرن می‌خواهند با آگاهی لباس بپوشند، جنس متفاوتی از لباس‌های ساده از جمله کشمیر، ابریشم و کتان را تولید و ارائه می‌کند. فروختن این لباس‌ها برای این شرکت حالا به سادگی آب خوردن و مانند فروختن آب نبات به بچه ها است.” قدرت باور و اراده آدم می‌تواند آن قدر بزرگ باشد که نام پسر یک خیاط و فروشنده ساده ژاپنی بتواند هزاران کیلومتر دورتر از زادگاهش بر سر زبان‌ها بیفتد!

تاداشی یانای، میلیاردر ژاپنی

تاداشی یانای، موفق شد در سال ۲۰۱۰ جایزه بین‌المللی خرده‌فروشی را کسب کند. وی به عنوان چهارمین فرد ژاپنی در طول تاریخ و اولین آن‌ها از سال ۹۸ موفق به کسب این جایزه شده بود. یانای همچنین در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ از سوی انجمن مدیریت سانو به عنوان بهترین مدیر عامل سال در ژاپن انتخاب شد. در سال ۲۰۱۲ وی برای اولین بار وارد فهرست پنجاه ثروتمند برتر جهان به گزارش نشریه بلومبرگ گردید. یانای در امور خیریه نیز مشارکت فعالی دارد. ویژگی‌ها و خصایل اخلاقی در وی همزمان با بی‌نیاز شدن از ثروت به اوج رشد و بلوغ خود رسیده‌اند. در  ابتدای سال ۲۰۱۱ یانای با مبلغ ۱ میلیارد ین ژاپن معادل با تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار  مسئولیت کمک به مردم آسیب‌دیده از سونامی ژاپن را به عهده گرفت.

یانای علاقه زیادی به بازی گلف داشته و در سال‌های اخیر دو زمین گلف در هاوایی آمریکا خریده است. آغاز قرن جدید برای یانای با جهانی شدن کسب و کار او نیز همراه بود. در سال‌های اخیر فروشگاه‌های او در ۲۰ کشور دنیا اعم از ایالات متحده، کانادا، انگلستان، فرانسه، آلمان، استرالیا، کره و چین تاسیس شده‌اند. اما همیشه همه چیز هم خیلی خوب پیش نرفته! او شکست‌های بسیاری را نیز تجربه کرده است.

یانای در دهه اول قرن جدید مجبور شد به دلیل جلوگیری از زیان تعداد ۱۶ فروشگاه خود را در لندن تعطیل کند. پس از این اتفاق، تجارتی که وی به تازگی در حوزه مواد غذایی آغاز کرده بود نیز شکست خورد. در ابتدای سال ۲۰۱۶ به دلیل چیزی که گرم بودن زمستان عنوان شد، فروش شرکت یونیکلو به کمترین میزان خود رسید تا جایی که سهام این شرکت طی ۲۴ ساعت ۶/۷% کاهش یافت. زیان ۱/۴ میلیارد دلاری طی تنها یک روز برای یک نفر بیشترین میزان زیان طی سال‌های اخیر بود. اما با این وجود، ثروتمند خودساخته ژاپنی برنامه‌‌های هیجان‌انگیز زیادی را در سر دارد. او می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ به بزرگترین کمپانی خورده‌فروشی در جهان تبدیل شود. شاید دلیل این همه پیشرفت در این جمله او خلاصه شود:

“شاید به نظر بسیاری من آدم موفقی باشم اما اشتباهات بسیاری داشته‌ام! مردم اشتباهاتشان را خیلی جدی می‌گیرند! مساله این است که شما باید مثبت فکر کرده و و باور داشته باشید که دفعه بعد موفقیت از آن شما خواهد بود.”

 

ثروت تاداشی یانای

در سال 2012 او در 50 فهرست مهم ترین مجله بازارهای بلومبرگ قرار داشت. ثروتمندترین فرد ژاپن، رئیس و بزرگترین سهامدار سریع خرده فروشی است، بزرگترین خرده فروش پوشاک در آسیا و پدر و مادر از Uniqlo. گروه توکیو در حدود 1000 فروشگاه و درآمد 1،9 تریلیون ین (16.9 میلیارد دلار) در سال تا 31 اگوست 2017 گزارش شده است. یانای همچنین دارای دو زمین گلف در جزیره هاوایی، مونی است. اکثریت ثروت یانی از 46 درصد سهام سریع خرده فروشی حاصل می شود. طبق گفته Fast Retailing که در آوریل 2018 به روز شده است، سهام خود را به طور مستقیم و از طریق شرکت های برگزیده مالکیت می‌کند.

او همچنین با سهام هایی که متعلق به همسر و دو فرزندش است، نشان دهنده وضعیت او به عنوان بنیانگذار و رئیس شرکت است. با توجه به وب سایت خود، سریع خرده فروشی بزرگترین خرده فروش پوشاک در آسیا با بیش از 1000 فروشگاه است. میلیاردر دارای املاک مسکونی 16،586 متر مربع در بیش از دو هکتار از جنگل های غیر توکیو است. طبق گفته Kenta Morishima، اموال – که توسط دیوارهای دو طبقه احاطه شده است و شامل یک گاراژ، محدوده رانندگی و یک تراس چوبی چوبی با سقف یخچال است – در سال 2017 حدود 6 میلیارد ین (50 میلیون دلار) یک کارگزار املاک و مستغلات برای کن پارک در توکیو. طبق وب سایت یک کارگزار املاک و مستغلات ژاپن املاک مرکزی، یانای زمین را در سال 2000 برای یوان معادل 78 میلیون دلار در حراج خریداری کرد. بر طبق گزارش سال 2009 به کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده، یانای برای سال مالی 2009، 50 میلیون دلار در سال 2009، زمین گلف معبد Kapalua را در هاوایی از Maaui Land & Pineapple خریداری کرد. طبق گزارش گزارش سال 2010 SEC، او بعدا دیگر زمین گلف Kapalua، Kapalua Bay را به ارزش 24.1 میلیون دلار به فروش رساند.

 

سخنی از تاداشی یانای

«من به سبک کارآفرینان  Silicon Valleyفکر میکنم. شکست، معلم بسیار خوبی است و البته باید به یاد داشته باشید که موفقیت هم هیچ وقت دوام نمی‌آورد. چه درحوزه فناوری و چه در حوزه مد و لباس. برای همین، باید همه چیز را با هدف مشتریان پیش برد. اگر مدام در فکر رویاها و هدف هایتان هستید، برای رسیدن به آنها دست به کار شوید و در این مسیر، همیشه خوتان را به چالش بکشید و بعد می‌فهمید که آن رویها و هدف ها واقعا چه هستند. برای رسیدن به موفقیت مثال زدنی باید دیوانه باشید و کمی هم عجیب و غریب رفتار کنید.»

بنر کارآفرینی، مدیریت و رهبری