رتبه ایران در رده بندی فساد مالی جهانی

سازمان شفافیت بین الملل روز پنج شنبه سوم بهمن 1398 گزارش سالیانه خود را منتشر نمود که در این رده بندی، ایران سقوط 8 پله ای را تجربه نموده و در کنار کشورهایی مانند بنگلادش، موزامبیک و آنگولا قرار گرفته که اصلا خبر خوبی برای ایران نیست. در ادامه خبر ” رتبه ایران در رده بندی فساد مالی جهانی “ با مدرسه کسب و کار آیا همراه باشید.

سازمان شفافیت بین الملل یک سازمان غیر دولتی است که در سال 1993 تاسیس گردیده و دفتر مرکزی آن در برلین آلمان قرار دارد. هدف این سازمان که در 100 کشور جهان نمایندگی دارد تلاش در راستای مبارزه با فساد و افزایش آگاهی در مورد آن است. این سازمان هر ساله رده بندی فساد را در کشور های جهان منتشر می کند که بر اساس شاخص هایی مانند اختلاس، فساد، خرید و فروش پست های دولتی، رشوه گیری، فساد مالی در میان مقام ها و عدم مقابله کافی در مبارزه علیه مواد مخدر تنظیم می گردد.

در آخرین گزارشی که این سازمان در سال 2020 منتشر نموده است، ایران با 8 پله سقوط نسبت به سال گذشته در رتبه ی 146 جهان قرار گرفته است. با سقوط 8 پله ای که ایران در این رتبه بندی متحمل شده بدترین رتبه تاریخ خود را کسب نموده است.

در این رده بندی ایران در کنار کشور های موزامبیک، بنگلادش و آنگولا قرار گرفته است.

گزارش سال 2019 این سازمان بر اساس شاخص های فساد و وضعیت نهادهای دموکراتیک در 180 کشور انجام گردیده و به هر کدام از این کشور ها امتیازی بین صفر تا صد داده شده است. صفر به معنی بالاترین حد فساد و صد به معنی پایین ترین حد فساد است. نمره ایران در این رده بندی 26 بوده است.

در صدر این فهرست کشور دانمارک با 87 امتیاز قرار گرفته و در رده های بعدی کشورهای نیوزیلند، فنلاند، سنگاپور، سوئد، سوئیس، نروژ، هلند، آلمان و لوگزامبورگ قرار دارند. در قعر این رده بندی کشور سومالی با 9 امتیاز و به دنبال آن کشور های سودان، سوریه، یمن و ونزوئلا قرار گرفته اند. رتبه ایران در این فهرست در سال های اخیر نزولی چشمگیر داشته که انتظار می رود با تصویب FATF این رتبه بهبود پیدا کند.