برند یا نام تجاری چیست؟

امروزه در هر صنفی رقابت بسیار شدیدی بین کسب و کارهای فعال وجود دارد و مرتب هم کسب و کارهای جدیدی پا به عرصه رقابت می گذارند که باعث می شود حجم بازار به بخش های بیشتری تقسیم شده و سهم کمتری برای هر یک از کسب و کارهای موجود باقی بماند. اما در همین بازار پر رقابت هم محصولات و خدماتی که نامشان به خوبی در میان مردم شناخته شده و مردم به آن نام ها اعتماد و علاقه و وفاداری پیدا کرده اند، شانس بیشتری برای موفقیت در عرصه رقابت دارند.

برای اکثر ما پیش آمده که وقتی به خرید از یک فروشگاه بزرگ اقدام می کنیم، فرضا برای لوازم شوینده دنبال محصول یک شرکت خاص با یک نام تجاری خاص بگردیم، برای لبنیات دنبال محصولات با یک نام تجاری و برای شکلات دنبال یک نام تجاری دیگر. این بدین معناست که فرآیند برندینگ یا برندسازی آن شرکت برای نام تجاری خود به حدی موفق بوده که محصولات آن در ذهن ما حک شده و در میان محصولات متنوعی که مشابه محصولات آن هستند، فقط دنبال کالاهایی می گردیم که دارای آن نام تجاری باشند.

اسرار برند سازی موفق

یک برندسازی موفق نه تنها نام تجاری را در دل و ذهن مشتریان و مخاطبان حک می کند، بلکه باعث می شود در درجات بالاتر، مشتریان به برند علاقه مند شده و به آن وفادار گردند و مشتری وفادار یک برند خود می تواند بازاریاب بی دستمزد آن برند گردد. دلیل این موضوع این است که فردی که از کالا یا خدمات برندی استفاده کرده و نهایت رضایت را داشته و حتی برای خرید های بعدی خود به محصولات برندهای دیگر فکر هم نمی کند در مراوده با دیگران و در گفتگوهای روزانه خود استفاده از کالا یا خدمات برند فوق را به آنان هم پیشنهاد می کند. این بازاریابی بسیار به نفع صاحبان آن کسب و کار است.

زیرا اولا برای آن هزینه ای پرداخت نمی کنند. دوما چون مبلغ برند یکی از اعضای تیم آن کسب و کار نیست و کسی که منفعتی در آن گروه تجاری ندارد استفاده از کالاها و خدمات آن را به دیگران توصیه می کند، بازاریابی بسیار موثرتری را شکل می دهد و افراد بیشتری می توانند به توصیه های وی در استفاده از کالا یا خدمات با آن نام تجاری گوش فرا دهند و اعتماد کنند. لازم است ابتدا به این قضیه بپردازیم که اصلا برند یا نام تجاری چیست؟ سپس به مقولات مرتبط با آن نیز اشاره خواهیم نمود.

در بازار پر رقابت، محصولاتی که به خوبی در میان مردم شناخته شده و مردم به آنها اعتماد پیدا کرده اند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. برند یا نام تجاری چیست؟

تعریف برند یا نام تجاری

در تعریف برند یا نام تجاری باید ذکر کنیم که طرح، نماد، کلمه یا عبارت یا هر مورد دیگری که به عنوان یک ویژگی مشخص کننده برای خدمات یا محصولاتی که توسط یک کسب و کار ارائه می شود، می باشد. برند یا نام تجاری کمک کند که به وسیله آن خدمات و محصولات ارائه شده توسط آن کسب و کار به راحتی از سایر خدمات یا کالاهای مشابه در بازار متمایز شوند.

در حقیقت هدف از ایجاد برند این است که با این ویژگی های مشخص کننده کالا و خدمات یک کسب و کار، ذهن مخاطبان بازار هدف را اشغال نمود. وقتی یک برند به خوبی معرفی شده باشد و فرآیند برندسازی آن درست صورت گرفته باشد حتی با دیدن رنگ مشخصه آن در ذهن مخاطبان تصویری از کالاها یا خدمات ارائه شده تحت نام آن برند تداعی می گردد. برای درک بهتر مقاله تفاوت برندینگ و برندسازی را مطالعه کنید.

سال ها در میان مردم برند یا نام تجاری را مارک می گفتند و برخی افراد حس تعصب و مالکیت نیز نسبت به برند محبوب خود پیدا می کردند. به عنوان مثال سال ها قبل رقابت اصلی در بازار لوازم الکترونیک میان دو شرکت ژاپنی سونی و پاناسونیک بود و برخی افراد طرفدار محصولاتی تحت نام تجاری یا مارک سونی و برخی دیگر علاقه مند محصولاتی تحت نام تجاری یا مارک پاناسونیک بودند. این افراد اینقدر برآیند برندسازی این دو شرکت رویشان خوب موثر واقع شده بوده است که تبدیل به مشتریان وفادار برند مورد نظر شده بودند. در حقیقت این افراد نه تنها در صورتی که خودشان هر وقت وسیله الکترونیک می خواستند از برند محبوب خود خرید می کردند بلکه به دیگران، دوستان و اشنایان هم خرید محصولات شرکت یا برند محبوب خود را توصیه می کرده اند.

اهمیت برند سازی در عصر حاضر

امروزه مقوله برندسازی با چند دهه قبل و حتی چند سال قبل هم بسیار فرق کرده و همه روزه اهمیت آن بیشتر هم می شود. امروزه موارد مختلفی چون کیفیت محصولات و خدمات، سرویس دهی پس از فروش و احترام به حقوق مشتریان بخشی از فرآیند برندسازی به شمار می رود که همین موضوع موجب می شود برندها بیشتر بتوانند به جذب مشتریان وفادار موفق شوند.

هر برندی که مشتریان وفادار بیشتری جذب کند قطعا می تواند سوددهی بیشتری نیز داشته و ارزش بالاتری نیز پیدا کند. همه ساله ارزشمندترین برندهای دنیا معرفی می شوند. به عنوان مثال در سال 2014 میلادی ارزشمندترین برندهای دنیا اپل با 117 میلیارد دلار، گوگل با 107 میلیارد دلار، آی بی ام با 76 میلیارد دلار، مایکروسافت با 71 میلیارد دلار و کوکاکولا با 65 میلیارد دلار بوده اند. در رده های بعدی این لیست نیز شرکت های جنرال الکتریک، مک دونالد، سامسونگ، آمازون . تویوتا قرار گرفته بودند. پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر روانشناسی رنگ ها در بازاریابی

 

در بازار پر رقابت، محصولاتی که به خوبی در میان مردم شناخته شده و مردم به آنها اعتماد پیدا کرده اند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. برند یا نام تجاری چیست؟

چگونه نام تجاری انتخاب کنیم؟

نام تجاری یا برند برای یک مجموعه اقتصادی بسیار مهم و حیاتی است و تمامی کسب و کارها سعی می کنند نام تجاری مناسبی را برای محصولات خود برگزینند که بتوانند سالها روی بازاریابی آن نام تجاری سرمایه گذاری کرده و سود به دست آورند. به همین علت انتخاب نام تجاری مناسب برای محصولات و خدمات یک کسب و کار، از الزامات اساسی به شمار می رود. در این بخش از مقاله به نکاتی ضروری که در هنگام انتخاب نام تجاری باید در نظر گرفته شود اشاره می کنیم:

  1. راحتی در تلفظ نام تجاری

برخی از نام های تجاری هستند که تلفظشان برای مخاطبان راحت نیست. مثال بارز این موارد Porsche است که برخی آن را پورش می خوانند و برخی دیگر پورشه. در حالی که در زبان آلمانی این برند پورشا تلفظ می شود. این تازه یکی از ساده ترین این موارد بود. بسیاری از نام های تجاری هستند که شاید بتوان به 10 نوع مختلف آن ها را تلفظ کرد. از این نظر این موارد نمی توانند برای قرار دادن روی محصولات و خدمات یک کسب و کار استفاده کرده و نتیجه مطلوب گرفت.

امروزه که بازاریابی آنلاین بسیار مورد توجه است باید نام تجاری طوری انتخاب شود که وقتی به عنوان مثال کاربری آن را در گوگل به زبان فارسی بخواهد سرچ کند مشکلی پدیدار نشود. یعنی نوشتار فارسی آن با نوشتار انگلیسی تطابق معناداری داشته باشد. کلمات کلیدی سایت و همچنین هشتگ های شبکه های اجتماعی نیز باید به درستی با آن هماهنگی داشته باشند.

  1. کوتاه و مختصر بودن نام تجاری

برخی ترجیح می دهند یک نام که به خوبی کل ویژگی های کالا یا خدمات ارائه شده در کسب و کارشان را نتشریح می کند به عنوان برند برگزینند. این گونه اسم ها معمولا مانند “ایرشا عدس منیر” ترکیب هایی طولانی هستند و یا کلا در یاد مخاطب نمی مانند یا اینکه ترتیب کلمات قرار گرفته در عبارت در ذهن مخاطب درست قرار نمی گیرد.

  1. منحصر به فرد بودن نام تجاری تا حد ممکن

اگر یک برند جدید را بر اساس نامی که که قبلا شرکت های بزرگ از آن استفاده کرده اند قرار دهید، نمیتوان توقع داشت که در حقیقت در بازار گم نشوید. زیرا هم در نتاییج موتورهای جستجو اولویتی با آن نام تجاری به شما داده نخواهد شد و هم اینکه مخاطبان در ذهنشان آن نام تجاری برای محصولات یک شرکت قدیمی تر ثبت شده و شما نمی توانید با آن نام غیر یکتا جایی در ذهن آنان بیابید. اما اگر هرچقدر فکر کردید باز هم نامی کاملا یکتا نتوانستید بیابید، لاز است که از میان نام های تجاری شناخته شده نامی را برگزینید که محصولات آن برند مشهور فعلی در زمینه تخصصی کسب و کار شما نباشد.

  1. رسمی بودن

بسیار مهم است که نام تجاری طوری انتخاب شود که بسیار رسمی و با پرستیژ باشد. شاید حرف های محاوره ای خاصی را در میان جمع دوستان خود می زنید و مورد استقبال هم قرار می گیرید. اما گفتن همین حرف ها در جمع دیگران بسیار برای شما بد بوده و شما را فردی بی نزاکت معرفی می نماید. از این رو لازم است سعی شود اسمی رسمی که تا مدت ها بتواند برای محصولات کسب و کار شما پرستیژ بالایی خلق کند را به عنوان نام تجاری برگزینید. هرگز از اسم هایی که به نوعی شوخی محسوب می شوند استفاده نکنید. زیرا شاید تا مدت کوتاهی توجه جلب کنند، اما در نهایت پرستیژ کسب و کار را پایین می آورند. مطالعه بیشتر : بازسازی برند چیست؟