اقتصاد جهان نابود می شود؟

ویروس کرونا مدتی است به تیتر و خبر اول همه خبرگزاری های جهان تبدیل شده است و کشور چین چندی است با این ویروس دست و پنجه نرم می کند. کشور چین به واسطه نیروی کار ارزان تبدیل به پایگاه کارخانه های کمپانی های بزرگ جهانی گردیده و بسیاری از مهم ترین محصولات جهان در این کشور تولید و صادر می شوند. از آنجایی که تعدادی از بزرگ ترین شهرهای مهم چین با این ویروس خطرناک درگیر هستند، تعداد کثیری از این کارخانه ها تعطیل گردیده اند که اگر این روند به همین شکل ادامه داشته باشد، ابتدا اقتصاد چین ضربه شدیدی را متحمل خواهد شد و سپس این موضوع گریبان اقتصاد جهانی را خواهد گرفت. در ادامه خبر ” اقتصاد جهان نابود می شود؟ “ با ” مدرسه کسب و کار آیا “ همراه باشید.

برخی از پژوهشگران و تحلیل گران نامی جهان اعتقاد دارند ویروس کرونا هم اکنون بالغ بر میلیاردها دلار به اقتصاد چین خسارت وارد نموده و باعث تعطیلی تعداد بسیار زیادی کارگاه تولیدی و کارخانه گردیده است. خبرگزاری های آمریکایی پیش بینی نموده اند که این خسارت تا عدد 60 میلیارد دلار بالا رفته و این موضوع خبر بسیار دردناکی برای اقتصاد جهانی است. اقتصاد دانان چینی هم برآورد می کنند، به دلیل ضرر وارد شده به اقتصاد این کشور، نرخ رشد چین تا 2 درصد کاهش را تجربه خواهد نمود.

هفته گذشته نیز پس از مدتی که بورس هنگ کنگ تعطیل بود، دوباره بازگشایی گردید و در همان روز اول فعالیت مجدد، شاخص بورس این کشور 6 درصد افت را تجربه نمود که عددی بی سابقه در سال های اخیر برای بازار بورس این کشور است. روز دوشنبه نیز که بازار بورس چین دوباره شروع به فعالیت نمود در مدت کوتاهی معاملات به حالت تعلیق درآمد زیرا اکثریت سهام های شرکت های فعال در این بازار بورس بیش از 10 درصد افت را متحمل شدند. قانونی در بازار بورس چین وجود دارد که محدودیت افت 10 درصدی برای سهام در نظر گرفته شده و در صورت فراتر رفتن از این عدد، کل معاملات بورس متوقف می گردد.

آنچه بسیار واضح است این موضوع است که ویروس کرونا بر اقتصاد چین خسارت سنگینی وارد نموده و این خسارات تبعات سنگینی برای اقتصاد این کشور در پی خواهد داشت. این موضوع یک حقیقت انکار ناپذیر است که دولت چین هم از این اتفاق آگاهی کامل دارد. حال چشم همه جهان به چین دوخته شده و این سوال برای بسیاری پیش آمده که آیا چین می تواند خسارت وارده بر کشور خود را جبران نماید؟