اسرار پیش نویس زندگی

در ادامه مطالب تحلیل رفتار متقابل در خدمت شما هستیم. همه ی ما انسان‌ها در دوران کودکی، شروع به نوشتن داستان زندگی خود می‌کنیم. داستان زندگی همه ما شروع، میانه و انتهایی نیز دارد. اما در واقع طرح اصلی داستان زندگی مان را در دوران طفولیت خود و قبل از آنکه بتوانیم بیش از چند کلمه ادا کنیم، می نویسیم. در سنین مختلف و پس از تجربه نمودن اتفاقات مختلف آن‌ها را در ذهن خود آگاه و همچنین ناخود آگاه خود ثبت و وقتی کمی بزرگ تر شدیم، کم کم به جزئیات داستان خود می افزاییم. اما بخش عمده داستان زندگی ما تا سن هفت سالگی نگارش می‌شود. ما می‌توانیم این داستان را بعدها در دوران بزرگسالی مورد تجدید نظر قرار دهیم. در ادامه مطلب ” اسرار پیش نویس زندگی “ از سری مقالات تحلیل رفتار متقابل مدرسه کسب و کار آیا، با ما همراه باشید.

پیش نویس زندگی چیست؟

ما هنگامی که به افراد بزرگسال تبدیل می‌شویم، معمولا از داستان زندگی که برای خود نوشته‌ایم آگاهی نداریم، زیرا خیلی از اتفاقاتی که برای ما می‌افتد را ما در ذهن ناخودآگاه خود ثبت می‌کنیم. با وجود این موضوع احتمالا هم تا به آخر به انجام آن وفادار خواهیم ماند. اگر ما از داستان زندگی خود آگاهی نداشته باشیم، احتمال اینکه زندگی خود را بر اساس آن پایه گذاری نمائیم و در نهایت هم به سوی تصمیماتی که در طفولیت گرفته‌ایم، پیش روی کنیم، بسیار بسیار زیاد است.

“داستان زندگی که ما خودمان آن را نوشته ایم اما از آن اطلاعی نداریم در نظریه تحلیل رفتار متقابل به پیش نویس زندگی شهرت دارد”

 

پیش نویس زندگی و الگوی حالات نفسانی

پیش نویس زندگی در کنار الگوی حالات نفسانی، ساختمان مرکزی تحلیل رفتار متقابل را تشکیل می‌دهند. مفهوم پیش نویس زندگی در کاربرد‌های درمانی اهمیت بسزایی دارد. هنگامی که بخواهیم پیش نویس زندگی را تحلیل کنیم، از مفهوم آن در می‌یابیم که افراد چگونه می‌توانند نا آگاهانه برای خود مشکل تراشی کنند یا اهتمام به حل مشکلات خودشان کنند.

همزیستی، برداشت غلط و نادیده انگاشتن

هر کودک نوپا درباره پیش نویس زندگی خود تصمیماتی می‌گیرد چون پیش نویس زندگی بهترین روشی است که کودک می‌تواند بوسیله‌ی آن زنده بماند و با دنیایی که پیش رویش است هر چند وحشتناک هم باشد، کنار بیاید. در حالت نفسانی کودک ” کنترل هوش هیجانی در کودکان چگونه صورت می گیرد ” ممکن است ما بر این باور باشیم که هر نوع تهدید موجود به آن تصویری که ما به عنوان یک کودک از دنیای اطراف داشتیم، یک تهدید برای زنده ماندن و یا ارضای نیازهای ما باشد. بنابراین گاهی اوقات ممکن است، برداشت و درک خود را از واقعیت‌ها به شکلی تغییر دهیم که با پیش نویس زندگی ما تطبیق پیدا کند. این دقیقا همان چیزی هست که برداشت غلط نام دارد.

برای اینکه دریابیم که پیش نویس زندگی ما با دنیا هماهنگ است، راه‌های بسیاری وجود دارد. یکی از راه‌هایی که به ما اطمینان می‌بخشد دنیا با پیش نویس زندگی ما هماهنگ است این است که اطلاعاتی که درباره یک موفقیت خاص داریم، به صورت انتخابی نادیده بگیریم. ما معمولا جنبه‌هایی از واقعیت را که با پیش نویس زندگیمان در تضاد است بدون قصد قبلی و نا آگاهانه نادیده می‌گیریم. ما این کار را به صورت کاملا ناخود آگاه نشان می‌دهیم.  این عمل، در تحلیل رفتار متقابل و پیش نویس زندگی به ” نادیده انگاشتن “ معروف است.

به عنوان قسمتی از نگهداری و حفظ پیش نویس زندگی خود، در مقام افراد بزرگسال گاهی اوقات در روابط خود در شرایطی قرار می‌گیریم که در واقع باز نوازی روابطی است که در زمان کودکی خود با والدین مان داشته‌ایم. ما معمولا این کار را به صورت کاملا نا آگاهانه انجام می‌دهیم. در این جور مواقع، یکی از طرفین نقش ” بالغ ” و ” والد ” درون را بازی می‌کند و دیگری نقش ” کودک ” را بازی می‌کند.  رفتار بین آن‌ها بدین شکل است که گویی هر دوی آ‌نها از سه حالت نفسانی بهره‌مند هستند، به جای این که از شش حالت نفسانی خود بهره گیرند. چنین رابطه ای در اسرار پیش نویس زندگی و تحلیل رفتار متقابل، “همزیستی” محسوب می‌گردد.

هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

بنر شخصیت شناسی mbti


پرسش و پاسخ :

  • برای نوشتن پیش نویس زندگی چه چیزایی را باید در نظر بگیریم؟

  1. موضوع و هدف خود ار مشخص کنید.
  2. مخاطبان خود را بشناسید.
  3. مطابق پیش نویس برنامه ریزی کنید.
  4. بعد از هر بار خراب کردن آن را تمیز کنید.
  5. وارد جزییات نشوید.
  6. بدون هیپ نقد درونی نوشتن را شروع کنید.
  7. برای تکمیل پیش نویس تحقیقات خود را متوقف نکنید.
  8. دنبال بازخوردها باشید و آن را ثبت کنید.
  • 4 اصل مهم در تنظیم پیش نویس چیست؟

  1. سرفصل‌های اصلی را مشخص کنید و برایی آنها نکاتی را مشخص کنید.
  2. ایده‌هایی که حمایتی بوده در طرح خود استفاده کنید.
  3. تمام عناوین و زیر عناوین را یک جمله کامل تبدیل کنید.
  4. یک پاراگراف بسازید.
  • چگونه یک پیش نویسی داستان گونه بنویسیم؟

  1. در انتخاب موضوع هدف سریع باشید.
  2. پیشنویس خود را شروع کنید.
  3. یک ایده به آن اضافه کنید.
  4. ایده‌های را بدون محدودیت روی پیش نویس اجرا کنید.
  5. آنرا در ذهن ود مجسم و ترسیم کنید.
  6. همیشه ویرایش را فراموش نکنید.
  7. از جایی که دوست دارید شروع به نوشتن کنید.
  8. به خود در تنظیم آن استراحت بدهید.
  9. حتما آن را تمام کنید.