آنالیز بازار در بازاریابی

می دانیم که امروزه ورود به دنیای کسب و کار و کارآفرینی پیچیدگی های خاص خود را پیدا کرده و نمی توان مانند گذشته بدون داشتن آگاهی و برنامه دل به دریا زده و کسب و کاری را بنا نهاد. زیرا در صورت عدم کسب آگاهی های لازم، سرنوشت محتوم آن کسب و کار شکست و نابودی است. به همین جهت است که کسب و کارهای در حال شکل گیری و حتی کسب و کارهای موجود برای حفظ بازار خود و توسعه آن، نیاز به تمرکز روی مفاهیمی چون آنالیز بازار در بازاریابی دارند. در حقیقت اگر یک کسب و کار بازار هدف خود را به خوبی نشناخته باشد و تمرکز کافی روی نیازهای جامعه هدف خود نداشته باشد و تبلیغات هدفمندی هم روی همین بخش بازار انجام ندهد، در حقیقت وقت و سرمایه خود را برای کارهای بیهوده هدر داده است. در این مطلب بر آن شدیم به توضیح مفهوم آنالیز بازار در بازاریابی بپردازیم. با ما همراه باشید.

تعریف بازار هدف

در حقیقت برای تعریف بازار هدف باید ذکر کنیم که بخشی از بازار یا گروهی از مشتریان بالقوه را بازار هدف می نامیم که احتمال می دهیم کالا یا خدمات برند ما برای رفع نیازهای آن ها مناسب باشد و استراتژی های بازاریابی خود را نیز بر اساس در نظر گرفتن این افراد به عنوان هدف اصلی فرآیند بازاریابی، تنظیم می کنیم. اما اینکه جامعه هدف خود و بخش مورد نظر خود از بازار را به خوبی بشناسیم، تضمینی بر موفقیت ما نخواهد بود. بلکه باید به خوبی شرایط بازار و رقبا را تحلیل کنیم. باید در نظر داشت که حضور در بازار هایی با رقبای فعال زیاد و ضریب بالای حضور تازه وارد، زمانی عقلانی محسوب می شود که کسب و کار ما دارای مزیت های رقابتی پایدار مانند حق ثبت اختراع بوده و بتواند از آن محافظت کند .همچنین اگر کسب و کار ما بتواند مزیتی از نظر قیمت و کیفیت برای مشتریان بازار در مقایسه با رقبای موجود در بازار ارائه کند می تواند امید داشت با یک بازاریابی و برندسازی مناسب بتوانیم سهم مناسبی از بازار هدف را به خود اختصاص دهیم.

آنالیز بازار در بازاریابی به معنای تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به کسب و کار و بازار هدف و همچنین رقبای بازار است که در طرح کسب و کار آورده می شود.

تحلیل بازار چیست

به عبارتی می توان گفت تحلیل بازار به معنای تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به کسب و کار و بازار هدف آن و همچنین رقبای موجود در بازار است که در طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن نیز می آید. در حقیقت تحلیل بازار یک ارزیابی کامل از شرایط بزار و مشتریان موجود و بالقوه و همچنین رقبای موجود در بازار است که به تدوین درست استراتژی بازاریابی و حتی به روز رسانی محصولات اعم از خدمات و کالاهای تولیدی شرکت می انجامد. زیرا با این کار می توان بهتر به خواست مشتریان پی برد و نحوه تعامل با آنان را بهبود بخشید. (آنالیز بازار در بازاریابی)

در تحلیل بازار باید به کشف ویژگی های بازار هدف تمرکز داشت و باید نیازهای مشترک و برجسته افرادی که در بازار هدف طبقه بندی می شوند را به درستی درک کرد تا بتوان با بهترین تعامل ممکن با آنان، به رفع نیازهای آنان پرداخت. در عین حال باید کسب و کار خود را نیز مرتب تحلیل کنید که چقدر در رفع نیازهای این دسته از افراد با تولیدات خود اعم از کالا و خدمات ارائه شده، می تواند موفق باشد. تطابق دادن درست نیازهای جامعه هدف و تولیدات کسب و کار راز موفقیت کسب و کارها می باشد. هر کالا و خدماتی که ارائه می شود باید مشتری داشته باشد. اگر کالا و خدمات ارائه شده توسط کسب و کار ما خریدار نداشته باشد فایده ای برای کسب و کار ما نخواهد داشت. هر چند که کیفیت بسیار مناسبی هم داشته باشد. پس در فرآیند برندسازی و تبلیغات باید روی تطابق نیازهای جامعه هدف مشتریان بالقوه و مزیت های کالا یا خدمات ارائه شده توسط برند خودمان تمرکز ویژه ای نماییم. (آنالیز بازار در بازاریابی)

آنالیز بازار چه مواردی را شامل می شود؟

می دانیم که ابتدا برای موفقیت هر کسب و کار باید به تقسیم بندی بازار پرداخت. حال بخش هایی از بازار که بازار هدف اصلی هستند مشخص شده و میزان حضور رقبا در این بخش از بازار نیز مورد بررسی قرار گیرد. این بازار از آن جهت بازار هدف نامیده می شود که شرکت یا کسب و کار با توجه به توانایی ها و محدودیت های خود به این تصمیم می رسد که باید در آن قسمت به فعالیت برای فروش محصولات و خدمات خود و تامین نیاز مشتریان بپردازد.

آنالیز بازار در بازاریابی به معنای تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به کسب و کار و بازار هدف و همچنین رقبای بازار است که در طرح کسب و کار آورده می شود.

چشم انداز بازار صنف مورد نظر که کسب و کار در آن صنف طبقه بندی می شود، از اولین موارد ثابت در زمینه آنالیز بازار است. نرخ رشد صنعت یا صنف مورد نظز، روندهای موجود و پیش بینی روندها در آینده و اندازه کنونی این صنف یا صنعت و اندازه کنونی بازار آن باید در آنالیز گنجانده شود تا تصویر درستی از شرایط فعلی و آینده به ما بدهد و بتوانیم در تصمیم گیری ها از آن بهره ببریم. روندهای بازار قسمت چشم گیری از تجزیه و تحلیل بازار هستند. داشتن دانش درباره روند ها به ما کمک می ‌کند تا درباره نوع محصولی که به فروش خواهیم رساند، تصمیم درست بگیریم. هنگامی که کسب و کاری را شروع می ‌کنیم، نیاز خواهیم داشت که دقیقا بدانیم روند کنونی بازار چیست و بر اساس چه متغیرهایی ممکن است روند کنونی در آینده تغییر کند و احتمال قوی می رود که روند در آینده به کدام سو باشد. همچنین می توان دریافت که مشتریان چه چیزهایی دوست دارند و تا چه میزان تمایل به هزینه کردن دارند؟ این‌ موارد بسیار بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما رسیدن به پاسخ همین موارد می تواند استراتژی بازاریابی یک شرکت را به شدت دچار تغییر و تحول کرده و شرکت را به سوی یک موفقیت پایدار و چشمگیر رهنمون سازد. این موارد دقیقا همان چیزهایی است که در تجزیه و تحلیل بازار بررسی می ‌شود و پاسخ به آن ها می تواند چراغ راه کسب و کار باشد. از طرف دیگر باید در نظر داشت که ، روندهای بازار می ‌تواند هر روزی تغییر کند. این امر می ‌تواند به یک فرصت برای کسب و کار شما تبدیل شود. از این رو باید برای استفاده از فرصت این تغییرات روندها باید مرتب شرایط را پایش کنیم. تغییرات در روند می ‌تواند به عنوان تهدید نیز باشد. این تهدید در زمانی به چشم می آید که کسب و کار با شرایط روز و روند کنونی بازار خود را هماهنگ نکند. (آنالیز بازار در بازاریابی)

حال باید در طرح توجیهی خود در بخش آنالیز بازار، به سهم خود از بازار هدف تعیین شده هم در بازه های زمانی کوتاه، میان و بلند مدت اشاره کنید تا بتوانید در عالم واقع پس از شروع فرآیند میزان موفقیت کسب و کار خود را با آن به درستی بسنجید.

بحث قیمت گذاری نیز از مهم ترین بحث های موجود در مقوله تحلیل یا آنالیز بازار به شمار می آید. باید چارچوب قیمت گذاری و سطوح حاشیه سود و تخفیف های ممکن را برای کسب و کار خود به خوبی توصیف کنیم. در این راه باید اطلاعات دقیقی از شرایط بازار هدف خود داشته باشیم. باید بدانید این بخش از بازار که بازار هدف شما انتخاب شده است چه ویژگی هایی از نظر توان مالی دارند. شما نمی توانید بدون در نظر گرفتن میزان توان مالی خریداران بالقوه کالا و خدمات خود به قیمت گذاری دست بزنید. همچنین در فرآیند قیمت گذاری مزیت رقابتی داشتن بسیار مهم است. زیرا اگر رقبای شما کالا یا خدما مشابهی با قیمت پایین تر به بازار ارائه کنند کار شما برای گرفتن سهم مناسبی از بازار بسیار بسیار سخت خواهد شد. زیرا خیلی طبیعی است که مشتریان بین کسب و کارهای ارائه دهنده کالا و یا خدمات مشابه، مقایسه می کنند و با در نظر گرفتن کیفیت و قیمت، آن موردی که به نظر خودشان بیشتر می صرفد را خریداری می نمایند.

همان طور که پیش تر هم ذکر کردیم بحث رقابت پذیری از موارد دیگری است که باید در تحلیل و آنالیز بازار ذکر شود. اینکه قیمت های قرار داده شده روی کالا یا خدمات یک شرکت از نظر قیمت برای مصرف کننده مزیت داشته باشد، می تواند یکی از اصلی ترین رموز موفقیت کسب و کار مورد نظر باشد. همچنین باید در نظر داشت مزیت کیفیت رقابتی هم بسیار مهم است. گاها پیش می آید که قیمت کالا یا خدمات مشابه دو شرکت تقریبا یکی بوده و فقط مشتری به فکر این می افتد که کالا یا خدماتی را انتخاب کند که کیفیت بالاتری داشته باشد. در حقیقت هر مشتری ترجیح می دهد که با مناسب ترین قیمت ممکن، بتواند کالا یا خدمات مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت ممکنه دریافت نماید.  (آنالیز بازار در بازاریابی)

مدرسه آیا دوره اصول تدوین برنامه بازاریابی برگذار می نماید.